DHL startar reguljära drönarleveranser i Kina

Helautomatisk leveransservice via drönare i Kina. Foto: DHL

DHL Express och EHang, har ingått ett strategiskt partnerskap för att gemensamt lansera en helautomatiserad och intelligent leveranslösning via en smart drönare för att ta itu med de utmaningar som uppstår vid sista milen-leveranser i kinesiska innerstadsområden.

Förra veckan tog denna banbrytande lösning sitt första flyg till en DHL Express-kund, vilket gör DHL Express till det första internationella expressföretaget att tillhandahålla en sådan tjänst i Kina. Det markerar en ny milstolpe i båda företagens fortsatta ansträngningar mot att erbjuda innovativa och intelligenta lösningar med mer automatisering på marknaden.

– Vi är glada över att samarbeta med EHang för att skapa en ny milstolpe inom innovation med denna nya helautomatiska och intelligenta drönarlogistiklösning som kombinerar styrkan i världens största internationella expressföretag tillsammans med ett av världens ledande UAV-företag, säger Wu Dongming, vd på DHL Express i Kina.

Det nya anpassade transportsättet, som uteslutande har skapats för en DHL-kund, täcker ett avstånd på cirka åtta kilometer mellan kundens lokaler och DHL:s servicecenter i Liaobu, Dongguan, i Guangdong-provinsen. Genom att använda det mest avancerade obemannade flygfordonet i EHangs nylanserade Falcon-serie, med intelligens på högsta nivå, automatisering, säkerhet och tillförlitlighet, övervinner den nya intelligenta drönarleveranslösningen de komplexa vägförhållandena och trafikstockningar som är gemensamma för innerstadsområden. Den minskar leveranstiden från 40 minuter till endast åtta minuter en väg och kan spara kostnader på upp till 80 procent per leverans, med minskad energiförbrukning och klimatpåverkan jämfört med vägtransporter.

EHangs Falcon-drönare, med åtta propellrar på fyra armar, är utformade med flera överflödiga system för kompletta säkerhetskopieringar samt smarta och säkra flygkontrollmoduler. Dess högpresterande funktioner inkluderar vertikal start och landning, högprecisions-GPS och visuell identifiering, smart flygvägsplanering, helautomatiserad flygning samt nätverksanslutning och schemaläggning i realtid.

Drönarna, som kan ta upp till 5 kilo gods per flygning, lyfta och landa på intelligenta paketskåp som är speciellt utvecklade för fullständig autonom lastning och lossning av försändelsen. De intelligenta skåpen kopplas sömlöst med automatiserade processer, inklusive sortering, skanning och lagring av expresspost och kommer att innehålla högteknologiska funktioner som ansiktsigenkänning och ID-skanning.