Drönare landar på Norrköpings flygplats

Drönare flyger självständigt med 10 kilo gods mellan Linköping och Norrköping. Foto: Katla Aero

Nu genomförs en unik intercitydrönarflygning i Sverige på sträckan Linköping – Norrköping med landning på flygplatsen i Norrköping. Demonstrationsflygningen är del i en stor Europasatsning för att visa samhällsnyttan med drönartjänster, och för att utarbeta framtida riktlinjer för dem.

Östergötland och Linköping-Norrköping är en av sex platser i Europa som genomför denna demonstration av drönartjänster i stadsmiljöer. Det är Luftfartsverket, Linköpings universitet och Independent Business Group som genomför flygningen med en större drönare från Katla Aero som ska bära 10 kilo gods.

– Det ska bli otroligt spännande att få vara med om detta, och jag ser stora möjligheter med infrastruktur i luften. Som kommun innebär det bland annat en kostnadseffektiv och hållbar samhällsservice över längre avstånd, säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd med fokus på näringslivsfrågor, Norrköpings kommun.

Drönaren lyfter vid Malmen i Linköping och landar på Norrköpings flygplats. Under dagen kommer det att hållas seminarier på flygplatsen med efterföljande paneldiskussion med temat Nationell översikt för en hållbar framtid inom luftrörlighet.

CORUS XUAM är ett tvåårigt, storskaligt projekt som ska demonstrera systemstöd som hanterar information i samband med drönartjänster, Urban Air Mobility. Projektet är en del av EU:s ramprogram för forskning och innovation, Joint Undertaking Horizon 2020-programmet. Bakom den svenska satsningen står LFV, Linköpings Universitet och Independent Business Group. Drönaren som används kommer från Katla Aero.

Flygningen genomförs med en större drönare som ska transportera tio kilo last mellan Linköping och Norrköping på en flygning som beräknas ta cirka 25 minuter. Det är redan idag en intensiv trafik mellan städerna av människor, gods och data. En del av dessa transporter kan förmodligen genomföras effektivare och fossilfritt med hjälp av drönare.

Demonstrationsflygningen kommer att tillämpa de tekniska lösningar, de tjänster och de regelverk för den obemannade luftfarten som tagits fram under de senaste åren och är en del av det europeiska operativa konceptet för drönartjänster.

– Resan med projektet har lärt oss mycket. Det har påverkat hur vi arbetar framåt inom Urban Air Mobility men också gett oss ömsesidiga lärdomar. Dialogen med kommuner och regioner har varit en ögonöppnare och bidragit till att göra prioriteringar för att få UAM-tjänsterna på plats, säger Billy Josefsson, programansvarig, LFV.