Snabb istillväxt i de svenska farvattnen

Statsisbrytaren Ale specialbyggdes för Trollhätte kanal och Vänern 1973. Nu är hon på väg åter dit. Foto: Sjöfartsverket.

I takt med den tilltagande kylan växer nu isen till på de svenska farvattnen. I Bottenviken assisterar isbrytarna Ymer och Thetis sjöfarten, och på måndag den 21 januari anländer isbrytaren Ale till Vänern för att assistera fartygen där.

– De senaste dygnen har istillväxten gått snabbt på många håll och vi förväntar oss istillväxt i minst en vecka framåt, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Isbrytarsäsongen inleddes i mellandagarna, men väderläget i december och i inledningen av 2019 i kombination med för årstiden höga vattentemperaturer i Bottniska viken ledde till att istillväxten varit blygsam. Den senaste veckans kyla har dock ändrat på den saken och nu lägger sig isen i rask takt.

– Vi förväntar oss att hela Bottenviken blir isbelagd inom kort. Även utmed kusterna, i de större sjöarna och på Göta älv räknar vi med kraftig istillväxt de kommande dygnen, säger Amund E. B. Lindberg.

Statsisbrytaren Ale, som inledde årets isexpedition i Bottenviken i mellandagarna, är nu på väg till Vänern dit hon beräknas ankomma på kvällen måndag den 21 januari. Ale är specialbyggd för att kunna passera genom Trollhätte kanal till Vänern och tjänstgjorde där även förra vintern. 

– I Bottenviken passar statsisbrytaren Ymer trafiken med understöd av den inhyrda isbrytaren Thetis. Planen är att isbrytaren Atle inleder sin expedition under vecka 4 för att efter behov följas av Oden och Frej, säger Amund E. B. Lindberg.

För sjöfarten till och från samtliga hamnar i Bottniska viken, i Mälaren samt i Vänern gäller fortsatta restriktioner. Restriktionerna införs varje vinter och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.