Descartes: Ny positiv e-handelsstatistik som logistikbranschen bör ha koll på

Trendbrott inom e-handeln för första gången på över två år. Foto: firmbee com/unsplash

Svensk Handel släppte nyligen sin senaste e-handelsindikator (mars 2024), som visar för första gången på över två år en positiv omsättningstillväxt för svensk e-handel. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, delar sina tankar om vad detta innebär för transport- och logistiknäringen.

– Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver, säger Lars Persson.

Enligt Svensk Handels e-handelsindikator för mars 2024 visar siffrorna att omsättningstillväxten för första kvartalet 2024 är 11 procent, vilket bryter den nio kvartal långa negativa trenden. Trots en minskning i genomsnittlig köpsumma per person, från 2 178 kr till 2 122 kr mellan mars 2023 och mars 2024.

– Andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn. Snittet för första kvartalet i år är 18 procent, jämfört med 15 procent 2023. I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser. Även handelskontakter eller länder som är under sanktion kan leda till oförutsägbara avbrott i leveranskedjan, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

b
Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.