Bilbranschen dominerar Svarta listan

Ulf Stefansson, Fordonsjuristen. Foto: Bo Ericsson.

På Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) nya svarta listan dominerar bilbranschen. Elektrifieringen och digitaliseringen i bilar leder till att fler bilägare anmäler både verkstäder och bilhandlare till ARN. 

– Att vara seriös innebär att bilhandlaren och verkstaden följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) beslut, säger Ulf Stefansson jurist på Fordonsjuristen. 

Med en ökande trend av ARN-ärenden, drivet av faktorer som elektrifiering och digitalisering, kräver branschen en bättre kommunikation med kunderna.

– Trenden är att antalet ARN-ärenden kommer att fortsätta att öka även framöver. Nästan 60 procent av ärendena inom motor hos ARN handlar om köp av begagnad bil och de kommer att öka ännu mer, nu när vi har fått en förlängning av reklamationsrätten från sex månader till två år vad det gäller ursprungliga fel. För leasingavtalen är det främst högre räntor som ligger bakom ökningen av antalet tvister. Det är få kunder som läser hela sitt avtal, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Den ökande elektrifieringen och digitaliseringen av bilar resulterar även i en ökning av antalet bilägare som rapporterar både verkstäder och bilhandlare till ARN.

– Jag behöver inte gå längre än till min privata bil, då den för närvarande har fem olika fel av elektronisk art, säger Bo Ericsson. Så länge garantin fortfarande gäller på bilen kommer jag inte vara orolig, men om samma fel uppstår när den gått ut kommer jag nog hävda att felen inte har avhjälpts på ett varaktigt sätt.