Fordonsverkstäders Förening kräver nya regler för export av klimatbonusbilar

Helt nya bilar registrerats, får klimatbonus, ställts av och exporteras efter sex månader. Arkivbild

SFVF har mottagit omfattande skriftlig bevisning för hur export av nästan helt nya bilar utförts några månader efter registrering så fort klimatbonusen betalats ut. I många fall har bilarna ställts av i väntan på export.

Att exportera bilar som passerat sex månader sedan registrering är inte olagligt och flera politiker har poängterat att de inte tycker att det är något problem eftersom miljöproblemen inte tar hänsyn till landsgränser. Men för motorbranschen är det ett problem eftersom bilar som tilldelats svenska marknaden säljs på annan marknad. Det påverkar både återförsäljarnas möjligheter att sälja bilar samt möjligheterna för eftermarknaden. 

SFVF:s uppdrag är att se till verkstädernas bästa och vi ser att delar av eftermarknaden försvinner med bilexporten. En generalagent har tagit ut drygt 28 miljoner kronor i klimatbonus under ett par år för exportbilar. Det handlar inte om bilar som gått tre år som privatleasing utan i många fall om helt nya bilar som registrerats, ansökts om klimatbonus, ställts av, fått klimatbonus, ställts på och exporterats utan att ha gått en enda meter på svensk mark. Det kan inte ses som något annat än som ett systematiskt utnyttjande av systemet.

Dessa bilar har tilldelats svenska marknaden av biltillverkaren eftersom de ska öka deras marknadsandel samt ge jobb för eftermarknaden på verkstäder i form av service, däckbyten med mera. Felet är i första hand de politiska reglerna. Att ens tillåta export av sex månader gamla bilar direkt efter att klimatbonusen betalats ur är märkligt och extremt dyrt för skattebetalarna.