Linköpings flygplats får flygtrafikledning på distans

Flygtrafikledning på distans är ett resultat av ett nära samarbete mellan LFV och Saab. Foto: LFV

Linköping/Saab flygplats har blivit godkänd av Transportstyrelsen för att flygtrafikledas på distans. Därmed blir Linköping den tredje svenska flygplatsen som ansluts till centralen för flygtrafikledning på distans i Sundsvall, RTC Sundsvall. Redan 2015 anslöts Örnsköldsviks flygplats och 2017 Sundsvall Timrå Airport till RTC Sundsvall.

– Med LFVs och Saabs koncept för flygtrafikledning på distans får Linköping/Saab flygplats en effektiv och säker flygtrafikledning för framtiden, säger Per Kjellander, operativ chef i LFV. Det är glädjande att Transportstyrelsen nu har godkänt detta och att Sverige ligger i framkant med att nyttja innovativa och digitala lösningar.

Flygtrafikledning på distans är ett resultat av ett nära samarbete mellan LFV och Saab. LFV utarbetar och utvecklar de operativa koncepten medan Saab står för de tekniska lösningarna. En mast med kameror och sensorer placeras ut på flygplatsen som distansleds. Allt som registreras länkas i realtid till flygledningscentralen och projiceras på en skärm. Flygledningen sker via flygledningscentralen, RTC eller Remote Tower Center, där flygledare kontrollerar och styr trafiken. 2015 blev Örnsköldsvik Airport första flygplats i världen att trafikledas på distans från RTC Sundsvall. I slutet av 2017 följde Sundsvall Timrå Airport efter. Under 2018 etablerades de första distansledda flygplatserna utanför Sverige i och med att Cranfield Airport i Storbritannien och Saarbrücken Airport i Tyskland tog den nya tekniken i bruk.

– Med flygtrafikledning på distans får Linköping/Saab flygplats en modern flygtrafikledningstjänst med stora utvecklingsmöjligheter, säger Per Lindblad, vd Saab Airport.

– Med Transportstyrelsens godkännande får vi ännu ett kvitto på att flygtrafikledning på distans är framtiden för lokal flygtrafikledningstjänst. Nu har vi ett driftgodkännande och kan planera för driftsättningen, säger Per Kjellander.