Storstadsregionen Manchester integrerar tåg i sitt kollektivnät

Manchester Metrolink depå med ett antal spårvagnar. Foto: Wikipedia Commons Lic, kredit: Peter McDermott
Manchester Metrolink depå med ett antal spårvagnar. Foto: Wikipedia Commons Lic, kredit: Peter McDermott

Storstadsregionen Manchester tar ett nytt steg i utvecklingen av kollektivtrafiken. Regionalborgmästaren Andy Burnham har presenterat planer på att integrera fullskaliga pendeltåg i det så kallade Bee Network, ett samlat kollektivtrafiksystem för bussar och spårvägar. Därmed blir Manchester den första regionen utanför London som inför ett helt integrerat kollektivtrafiksystem som även omfattar järnvägstrafik.

Presentation skedde vid Piccadilly-stationen i Manchester, där det första pendeltåget i Bee Networks färgsättning visades upp. Tåget, av typen klass 323, har målats i samma gula färg som regionens bussar och spårvagnar och markerar starten för en omfattande omställning av kollektivtrafiken.

Första tåglinjerna startar 2026

De två första järnvägssträckorna som införlivas i Bee Network är linjen mellan Manchester Victoria och Stalybridge samt sträckan mellan Manchester Piccadilly och Glossop. Dessa planeras tas i reguljär trafik den 13 december 2026.

Därefter ska ytterligare linjer successivt anslutas. Under 2027 planeras förbindelser till Manchester Airport, Alderley Edge och Buxton via Stockport. Fram till slutet av 2028 ska även tåglinjer till Rochdale samt flera sträckor mot Wigan, bland annat via Atherton, Bolton och Golborne, införlivas i systemet.

När utbyggnaden är klar ska resenärer kunna använda ett och samma betalsätt för buss, spårvagn och tåg i hela regionen, med så kallad tap-in-tap-out-biljettering via bankkort, liknande det system som används i London.

Ett av Storbritanniens största kollektivsystem

Bee Network organiseras av regionalmyndigheten Transport for Greater Manchester. Systemet omfattar dagligen över 5,6 miljoner resor med bussar, spårvagnar, tåg och vägtrafik inom storstadsområdet.

Målet med reformen är enligt regionledningen att förenkla resandet, förbättra punktligheten och på sikt sänka biljettkostnaderna. Samtidigt utlovas nyare fordon och bättre samordning mellan olika trafikslag.

– Redan ett år före järnvägens fulla anslutning till Bee Network står vi nära att förverkliga ett helt integrerat kollektivtrafiksystem av hög klass för vår globala stadsregion. Dessa förändringar kommer att förenkla vardagen och öppna nya möjligheter för invånarna i Greater Manchester, säger Andy Burnham enligt brittiska medier.

Reformer ger regionen större inflytande

Även den brittiska regeringen lyfter projektet som ett exempel på ökat regionalt ansvar för kollektivtrafiken. Storbritanniens järnvägsminister Lord Peter Hendy menar att pågående järnvägsreformer möjliggjort satsningen.

– Tack vare våra järnvägsreformer, som ger lokala beslutsfattare befogenheter och stöd att genomföra projekt som detta, skapar vi ett mer rättvist och välfungerande transportsystem som människor kan känna stolthet över, säger han.

Den operatör som kommer att köra huvuddelen av Bee Networks tågtjänster på Network Rails spår är Northern, som redan i dag ansvarar för stora delar av den regionala tågtrafiken i norra England.

Höga ambitioner – men också risker

Satsningen beskrivs som ett strukturellt skifte i brittisk kollektivtrafik utanför London. Samtidigt återstår utmaningar kring finansiering, kapacitet och tillförlitlighet i ett järnvägsnät som länge präglats av förseningar och underhållsproblem. Kritiker varnar för att integrationen riskerar att bli kostsam om punktlighet och robusthet inte förbättras i grunden.

Källor: BBC, Manchester Evening News