En ny nordisk undersökning visar att var tionde svensk bilförare använder vinterdäck från helt okända lågbudgetvarumärken. Resultaten bygger på analyser av 1 807 slumpvis utvalda personbilar i Sverige. Studien, genomförd på uppdrag av Continental Sverige, visar samtidigt att svenska bilister i lägre grad än övriga Norden väljer däck från etablerade premiumtillverkare.
I den nordiska kartläggningen fotograferades och analyserades däcken på över 6 300 personbilar med hjälp av AI. Av det svenska underlaget framgår att 63 procent kör på premiumdäck, vilket är lägre än i Norge, Finland och Danmark. Samtidigt hade nio procent utrustats med lågbudgetdäck.
Risker vid vinterväglag
Resultaten pekar på att en betydande andel förare använder däck som enligt undersökningen har svagare prestanda vid vinterförhållanden.
Ett stort antal varumärken
I undersökningen identifierades vinterdäck från 118 olika varumärken, varav många är okända inom branschen.
– Många av de här varumärkena är sådana som jag och mina kollegor i däckbranschen aldrig ens hört talas om. De är inte på något sätt anpassade för svenska vägar och bör inte heller under några omständigheter användas här, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.
Fakta om undersökningen
Studien genomfördes i februari 2025 på uppdrag av den svenska däckaktören. Totalt analyserades vinterdäck på 6 361 personbilar i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige ingick 1 807 bilar.