Spårläggningen startade på Litauens mest avancerade Rail Baltica-sträcka

Spårläggningen har inletts på Rail Baltica-sträckan mellan Šveicarija och Žeimiai i Litauen. Den 8,8 kilometer långa delen ska stå klar vid årets slut. Foto: RB Rail AS
Spårläggningen har inletts på Rail Baltica-sträckan mellan Šveicarija och Žeimiai i Litauen. Den 8,8 kilometer långa delen ska stå klar vid årets slut. Foto: RB Rail AS

Bygget av den europeiska höghastighetsjärnvägen Rail Baltica har nått en ny milstolpe i Litauen. Spårläggningen har officiellt inletts på den 8,8 kilometer långa sträckan mellan Šveicarija och Žeimiai i Jonava-distriktet. Arbetet markerar övergången från planering till konkret byggnation och är en av de mest synliga etapperna hittills i projektet.

– Järnvägsbygget går nu från planering till verklighet – från vision till spårläggning. Rail Baltica är inte bara ett modernt transportprojekt utan också en garanti för säkerheten i hela Östersjöregionen. Varje meter av europeiskt järnvägsspår stärker både Litauens och EU:s östra gräns, säger Juras Taminskas, transport- och kommunikationsminister i Litauen.

För Sverige innebär projektet även en framtida möjlighet till smidigare godstransporter via hamnar som Karlshamn och Nynäshamn till den nya baltiska järnvägskorridoren.

Projektet, som bygger en europeisk standardspårvidd på 1 435 millimeter, ska koppla samman de baltiska staterna med Västeuropa genom ett snabbt, hållbart järnvägsnät.

Snabb byggfas med hög precision

De första rälerna, 25 meter långa, monteras nu med avancerad teknik som uppfyller internationella standarder för höghastighetsjärnväg. Den litauiska projektaktören LTG Infra har köpt in 86 200 ton ballast, 29 500 armerade betongsleepers och 42 kilometer räler till byggfasen.

– Planering och design tar en stor del av projektets tid, men själva byggandet – särskilt spårläggningen – är en snabb fas. Vårt mål nu är att behålla det arbetstempo vi uppnådde förra året, säger Egidijus Lazauskas, vd för LTG Group.

Han betonar att de framsteg som nu syns längs hela 77 kilometer av byggsträckan visar att projektet är på väg in i sin mest produktiva period.

Även Vytis Žalimas, vd för LTG Infra, lyfter de ekonomiska effekterna:
– Varje euro som investeras ger minst två euro tillbaka till staten. Det är en hållbar investering som gynnar både sysselsättning, turism och näringsliv på lång sikt.

Europeiskt samarbete i miljardklassen

Byggkontraktet för spårläggningen på sträckan Šveicarija–Žeimiai har tilldelats en gemensam entreprenad mellan Leonhard Weiss GmbH & Co. KG (Tyskland) och Leonhard Weiss OÜ (Estland). Kontraktet är värt 13,9 miljoner euro (exklusive moms).

När spårläggningen är färdig ska järnvägen elektrifieras – en del av det största elektrifieringskontraktet i Baltikum, som tecknades i september mellan de tre baltiska staterna, RB Rail AS och COBELEC Rail Baltica. Avtalet har ett värde på 1,77 miljarder euro.

Den litauiska sektionen av Rail Baltica omfattar totalt 77 kilometer jordvallar och ingenjörsstrukturer på sträckan mellan Kaunas och Panevėžys, där även en ny bro över Nerisfloden byggs – den längsta i landet.

Fullskalig byggnation i hela Baltikum

Projektet befinner sig nu i full byggfas i Estland, Lettland och Litauen, där arbetet pågår parallellt med stationer, broar och korsningar.

I Estland byggs just nu 105 kilometer järnvägsunderbyggnad med tillhörande broar och korsningar, bland annat vid det framtida Ülemiste-terminalen i Tallinn. Totalt har kontrakt tecknats för 200 kilometer av huvudlinjen.

I Lettland pågår huvudarbetet på den södra sträckan nära Iecava, som kopplar huvudstaden Riga till den litauiska gränsen. Här byggs stora delar av de 202 kilometer Rail Baltica-infrastruktur som planeras i landet, inklusive omfattande markarbeten och vägkorsningar.

I Litauen förväntas byggarbetet fram till slutet av 2025 täcka 114 kilometer med färdig spårläggning och nya ingenjörsstrukturer.

När detta mål nås kommer 43 procent av Rail Balticas huvudlinje att vara redo för drift – en avgörande etapp i EUs mest ambitiösa gränsöverskridande järnvägsprojekt.

Rail Baltica förväntas på sikt skapa snabbförbindelser mellan Tallinn, Riga, Kaunas och Warszawa, och därmed integrera de baltiska staterna fullt ut i det europeiska transportnätet. 

Källor: LTG Infra, RB Rail AS, Transportministeriet i Litauen, Baltic News Service.