Studie - Transport management når rekordhög strategisk nivå

AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus– AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt medgivande.
AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus– AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt medgivande.

Descartes Systems Group släpper sin nionde Annual Global Transportation Management Benchmark Survey. Resultatet av intervjuer med över 600 företag visar att 81 procent av de tillfrågade speditörerna och leverantörerna av logistiktjänster ser transport management som en särskiljande faktor eller ett konkurrensmedel. 

Detta är en rekordhög siffra under de nio år som undersökningen har genomförts, samtidigt som andelen som ser transport som en grundläggande tjänst eller som oviktig, sjönk till 19 procent, den lägsta siffran sedan undersökningen startade.

– Årets undersökning visar att det görs betydande framsteg från att se transporter som endast en kostnad till en strategi för ökat kundvärde och affärstillväxt. Denna övergång stöds av större investeringar i TMS-teknik, eftersom företagen strävar efter att integrera automatisering och AI i verksamheten för att förbättra utfallet, säger Mike Hane, Director, Product Marketing, Transportation Management på Descartes.

Även om transport management system (TMS) i allt högre grad ses som en viktig lösning för speditörer och LSP, finns det fortfarande betydande luckor när det gäller automatisering och digital mognad. Endast 17 procent av respondenterna uppger att de är helt automatiserade, medan över en tredjedel är starkt eller mestadels beroende av manuella processer (se figur 1). Skillnaden är särskild stor mellan företag med branschledande finansiella resultat (51 procent helt automatiserade processer) och företag med under genomsnittliga finansiella resultat (fem procent helt automatiserade processer), som ligger betydligt efter när det gäller automatisering, införande av artificiell intelligens (AI) och förväntningar på tillväxt.

Hur moget är ert företag att använda transportteknik?

Källa och illustration: Descartes

När det gäller användningen av generativ AI angav hela 96 procent av de tillfrågade att de använder AI i sin verksamhet, med de tre vanligaste användningsområdena som datainmatning (41 procent), rutt-/lastoptimering (39 procent) och AI-driven fraktprognosering och automatiserad lastmatchning (båda 35 procent) (se figur 2).  Fyra procent av respondenterna som inte använder generativ AI var betydligt mer benägna att se transport management som ett nödvändigt ont, och de förväntar sig begränsad eller ingen tillväxt under de kommande två åren.

Använder ert företag generativ AI inom något av följande områden? (välj alla som är aktuella)

Källa och illustration: Descartes

Andra viktiga resultat:

 Ökade investeringar i TMS: 80 procent av respondenterna planerar att öka sina IT-utgifter för TMS, med högsta prioritet på utfall, visibilitet och ruttplanering för sina fordon.

  • Förebygga bedrägerier och stölder: Övervakning av transportörer framstod som en av de tre viktigaste TMS-funktionerna, där de nordamerikanska respondenterna prioriterade funktionen sju procent högre än sina europeiska motsvarigheter.
  • Stark tillväxt: 72 procent av respondenterna förväpassar bild till texten: ntar sig en årlig omsättningstillväxt på minst fem procent under de kommande två åren.

 Descartes och SAPIO Research intervjuade 616 deltagare, jämnt fördelade mellan leverantörer av logistiktjänster (ombud, speditörer och 3PL) och varuägare (tillverkare, distributörer och återförsäljare) från en rad olika branscher. Målet var att förstå hur företagen ser på transport management, ta reda på vilka funktioner, teknikval, strategier som har störst inverkan på transportverksamheten och ge en prognos för framtida IT-investeringar inom transportsektorn. Respondenterna var baserade i USA, Kanada och Västeuropa.

 Källa:  Descartes