Fraktmarknaden i Europa har gått in i en ny fas under 2025. Volymerna stiger, men i långsammare takt än under 2024. Analytiker menar att branschens framtid hänger på förmågan att balansera långsiktiga kontrakt och kortsiktiga spotuppdrag. Samtidigt driver geopolitik, kapacitetsbrist och klimatförändringar en osäker utveckling som logistiken måste förhålla sig till.
Tecken på en överhettad marknad
Enligt Tomas Šilinikas, försäljnings- och prissättningschef på Girteka Logistics, är ökningen av spotförfrågningar den tydligaste indikatorn.
– Detta visar att efterfrågan ökar, vilket också bekräftas av stigande priser på spottransporter. Samtidigt ser vi att våra avtalskunder håller höga volymer. När marknaden går ner kanske vi utför hälften av avtalet, men nu kör vi nästan på maxkapacitet, säger han.
Efter pandemikrisen gick många transportbolag i konkurs eller minskade sina flottor. Europeiska centralbankens statistik visar att konkurser i transport- och lagringssektorn ökat med 180 procent jämfört med 2016. Dessa effekter märks fortfarande och bidrar till kapacitetsbristen.
– En annan viktig faktor är ökade exportvolymer från Tyskland och Benelux till USA, till följd av Donald Trumps tullförändringar. Den utvecklingen syns i tysk industriproduktion och visar hur geopolitik snarare än inhemsk konsumtion driver marknaden, säger Šilinikas.
Europa i osäker tillväxt
Transportvolymer ses ofta som ett barometer för ekonomin. Just nu påverkas utvecklingen starkt av Tysklands och Frankrikes svaga tillväxt.
– Efter tulljusteringarna har exporten gått ner något, men konsumtionen i Europa visar tecken på återhämtning. Inköpschefsindexet ligger på 51, den högsta nivån på 38 månader. Det tyder på att inhemsk konsumtion är en viktig drivkraft, men kombinationen med chaufförsbrist och en långvarig kapacitetskris skapar brist på ledig kapacitet, säger han.
USA väntas förbli Europas viktigaste handelspartner, även om tullnivåerna mot Kina kommer att avgöra framtida konkurrensvillkor. Samtidigt hotar Kinas dominans inom grön teknik och elbilsproduktion Europas konkurrenskraft.
– Vi halkar efter Kina, som fullständigt dominerar inom grön teknik och elbilar. Det är en stor utmaning för Europas industri, särskilt fordons- och kemiindustrin, säger Šilinikas.
Stabila kontrakt eller riskfyllda spotaffärer
Ett överhettat läge har gjort spottransporter mer lönsamma men också mer riskfyllda.
– Vår syn är att långsiktiga kontrakt ska ge stabilitet, medan spotuppdrag balanserar svängningar eller maximerar vinster. Avtal är ryggraden eftersom de garanterar att lastbilar inte står stilla, säger Šilinikas.
Stora bolag brukar låsa 70–80 procent av flottan i avtal och använda resten till spotuppdrag. Strategin minskar riskerna men ger flexibilitet att dra nytta av marknadstoppar.
– Frågan är alltid om ekonomin växer, vilket skapar fler spotmöjligheter, eller om marknaden stramas åt. Geopolitik är därför avgörande att följa – det är det enda sättet att fatta välgrundade beslut, säger han.
Klimatförändringarnas påverkan
Även klimatet spelar en växande roll. Extremväder påverkar transporter, till exempel när fruktexport från Spanien störs av värmeböljor.
– Ur en logistisk synvinkel innebär detta att vi måste fokusera mer på lagringsförhållanden, vilket påverkar bränsleförbrukning. Översvämningar kräver omvägar som ger längre körsträckor. Än så länge är detta svårt att mäta exakt, men det blir allt viktigare framöver, säger Šilinikas.
Han understryker att framgång avgörs av förmågan att förutse utvecklingen 6–12 månader framåt.
– Att hålla balansen mellan långsiktiga kontrakt och spotmöjligheter är avgörande. Stabilitet måste kombineras med flexibilitet, eftersom dagens läge kan förändras snabbt, säger han.
Källa: Girteka