SL planerar nytt nödavtal med SJ – miljarddyr drift kritiseras

Pendeltåg vid Häggviks pendelstågsstation. Foto: Stina Wickenberg
Pendeltåg vid Häggviks pendelstågsstation. Foto: Stina Wickenberg

För att undvika avbrott i pendeltågstrafiken vill SL teckna ett nytt tvåårigt nödavtal med SJ, vilket skulle förlänga deras drift till mars 2028. Enligt Lokaltidningen Mitti väcker planerna kritik från oppositionen som ifrågasätter styrningen och pekar på ökade kostnader.

När nuvarande avtal löper ut våren 2026 vill SL säkra trafiken genom ett nytt avtal med SJ. Förslaget presenterades vid ett extrainsatt möte i regionens trafiknämnd, där ledamöterna informerades om planerna. Sedan MTR lämnade uppdraget våren 2024 har SJ kört pendeltågen på ett tillfälligt nödavtal, en lösning som blivit mellan en halv och en miljard kronor dyrare per år än tidigare. Kostnaderna har ökat när SJ ersatts för faktiska driftutgifter och arbetat ikapp eftersatt underhåll.

Upphandlingen av pendeltågstrafiken avbröts efter att fem av sex intresserade operatörer drog sig ur, vilket lämnade enbart ett anbud. Trafikregionrådet Anton Fendert har till Lokaltidningen Mitti sagt att den låga konkurrensen gör det omöjligt att säkerställa långsiktig stabilitet. Risken var att ingen operatör skulle vara på plats när nuvarande avtal löper ut.

Det nu föreslagna avtalet skulle ersätta befintliga optionsmöjligheter och gälla i två år. Enligt SL ska det ge ett lägre vinstpåslag för operatören, men hur stor besparingen blir är sekretessbelagt. Förhandlingar pågår med SJ, som ännu inte formellt tackat ja.

Kostnadsökningarna är betydande. SL:s verksamhetsberättelse för 2024 visar att nettokostnaderna för pendeltågen ökade med drygt en miljard kronor, motsvarande 35 procent, jämfört med året innan. SL påpekar att jämförelsen påverkas av att 2023 hade färre avgångar än normalt. Jämfört med 2019 har kostnaderna stigit med 493 miljoner kronor, delvis till följd av inflation.

Både fack och opposition oroar sig för att kvaliteten kan sjunka när sparkrav sätts in. Regionrådet Anna Sehlin  har till Lokaltidningen Mitti sagt att upphandlingar kanske nått en gräns där det inte längre går att spara pengar utan att försämra trafiken. Beslut om det nya avtalet ska tas av trafiknämnden den 26 augusti.