EU-stöd ger äldre svenska isbrytare nytt liv

Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga och ingår i isbrytningsverksamheten som hjälpisbrytare. Foto: Sjöfartverket
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga och ingår i isbrytningsverksamheten som hjälpisbrytare. Foto: Sjöfartverket

I väntan på nya isbrytare får Sjöfartsverket ett välkommet tillskott från EU. 56 miljoner ska gå till att renovera och uppgradera befintliga svenska statsisbrytare i ett gemensamt projekt med Finland och Estland.

Nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfart. Utan myndighetens statsisbrytare skulle svensk industri inte fungera. Isbrytarna som byggdes på 1970- och 80-talet är trots att de är välunderhållna i stort behov av att bytas ut. Tillsammans med Sjöfartsverkets finska och estniska motsvarigheter har EU nu godkänt projektet Winmos IV som syftar till att säkerställa hållbar, fungerande, motståndskraftig och effektiv sjöfart året runt. Myndigheten får 56 miljoner kronor till att renovera och uppgradera befintliga isbrytare i väntan på att nya ska byggas.

Det är utmanande att hålla liv i 50 år gammal teknik. Det här är ett välkommet besked som ger våra befintliga isbrytare möjlighet att kunna hålla ställningarna med välbehövliga renoveringar och uppgraderingar. Stödet ger också vår nyinförskaffade begagnade isbrytare Idun full kapacitet som statsisbrytare. Samtidigt kvarstår behovet att förnya isbrytarflottan, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.

I projektet får Estland och Finland finansieringsstöd för att bygga en isbrytare var.

Samarbetet mellan de tre länderna är en nyckel för framgångsrik vintersjöfart i Östersjön och WINMOS IV ligger helt i linje med det regeringsuppdrag Sjöfartsverket har kring det finsk-svenska samarbetet för isbrytning, säger Fredrik Backman, rederidirektör.

Projektet pågår under 2025-2029.

Källa: Sjöfartsverket