Trafikverket byter kontaktledningar mellan Uddevalla och Strömstad med start den 2 augusti. Arbetet sker i två etapper och pågår till december 2026. Under tiden ersätts tågtrafiken delvis med buss för att underlätta för resenärerna.
Arbetet startar i augusti och ska pågå till december 2026. Den första etappen sträcker sig till april 2026 och innebär att all tågtrafik ersätts med buss mellan Ljungskile och Strömstad eller mellan Uddevalla och Strömstad. Ersättningsbussar stannar vid alla stationer längs sträckan, inklusive Uddevalla Östra, Munkedal, Dingle, Hällevadsholm, Rabbalshede, Tanum, Överby, Skee och Strömstad. Mellan Göteborg och Uddevalla går tågen som vanligt dagtid på vardagar, med undantag för den första veckan.
Avstängning av Uddevalla C
Samtidigt rustas kontaktledningar och plattformar på Uddevalla C. Efter den 11 augusti fortsätter arbetet under kvällar och helger under hösten, med ersättningsbussar mellan Ljungskile och Strömstad.
– Vi förstår att det här påverkar vardagen för många av våra resenärer och vi gör allt vi kan för att underlätta resan under arbetet. När det är klart kommer risken för störningar minska och tillgängligheten på Uddevalla central förbättras, säger Pontus Gunnäs, affärschef för tåg på Västtrafik.
Kontaktledningsupprustning Uddevalla–Strömstad
Kontaktledningsanläggningen på sträckan är från 1950-talet och bedöms vara sliten. Projektet innebär ett totalutbyte från fundament till stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Befintliga transformatorer ersätts med moderna autotransformatorer, vilket skapar möjlighet för fler tåg att trafikera banan.
Uddevalla bangård
Även anläggningen på Uddevalla bangård är från 1950 och byts ut i sin helhet. Arbetet omfattar fundament, stolpar, kontaktledning och hjälpkraft. Bangårdsbelysningen förnyas och kanalisation läggs för framtida elledningar, kablar samt styr- och reglersystem, vilket underlättar kommande underhåll.
Höjning av plattform 2a/3a
Mittplattformen för spår 2a och 3a i Uddevalla höjs för att minska instegshöjden och förbättra tillgängligheten. Plattformen får tak, bättre belysning, förbättrad framkomlighet och tydligare skyltar med trafikinformation.
Multiduktkanalisation
Mellan Rabbalshede och Strömstad ersätts en mellanortskabel med en multiduktskanalisation. Systemet rymmer olika typer av kablar, bland annat fiber för järnvägssystem, och skyddar mot fysiska skador, fukt och korrosion samtidigt som det ger en mer organiserad infrastruktur för framtida service.
Källa: Västtrafik och Trafikverket