Trumps nya tullar slår extra hårt mot tysk export och jobb

Professor Ferdinand Dudenhöffer från Center for Automotive Research (CAR) konstaterar:
– Förlorarna är de tyska jobben. Bilar som tillverkas i Tyskland beläggs med tullar, medan bilar tillverkade i USA slipper motåtgärder. Foto:CAR
Professor Ferdinand Dudenhöffer från Center for Automotive Research (CAR) konstaterar: – Förlorarna är de tyska jobben. Bilar som tillverkas i Tyskland beläggs med tullar, medan bilar tillverkade i USA slipper motåtgärder. Foto:CAR

Den tyska exportindustrin pressas hårt av de tullar som USA:s tidigare president Donald Trump återinfört på varor från Europeiska unionen. Från och med juli gäller ett generellt tullpåslag på femton procent – ett beslut som väcker stor oro inom tysk näringsliv och handel.

Trump själv beskrev tullarna i ett inlägg på sociala medier:
– Det är midnatt. Miljarder dollar i tullintäkter strömmar nu till USA, skrev han på sin plattform Truth Social.

Tullarna innebär ett hårt slag, särskilt för tyska återförsäljare, som enligt branschföreträdare nu riskerar att slås ut helt från den amerikanska marknaden.

– För handlarna är femton procent i tull en dödsstöt för affärerna. Marginalerna är ofta lägre än så, vilket gör det omöjligt att bära kostnaden, säger Dirk Jandura, ordförande för Tysklands förbund för grossist-, utrikeshandel och tjänster, i en intervju med Welt TV.
– Det innebär att de måste skicka vidare kostnaden till kunderna. Finns det billigare alternativ, blir de utkonkurrerade. Det är problemet.

Exportfall och förlorade jobb

De nya tullarna riskerar att leda till betydande ekonomiska förluster för Tyskland. Enligt beräkningar från både Kiel-institutet för världsekonomi (IfW) och Münchens Ifo-institut kommer tullarna att leda till ett lägre bruttonationalprodukt i Tyskland – omkring 0,15 procent det första året, motsvarande cirka 6,5 miljarder euro. På medellång sikt uppskattar Ifo att BNI-fallet kan bli så stort som 0,2 procent, eller cirka 8,6 miljarder euro.

– Ett avtal kan minska osäkerheten något, men USA:s tullar på femton procent skadar den tyska ekonomin, säger Lisandra Flach, chef för internationell handel vid Ifo-institutet, till Handelsblatt.

Effekterna är dock ojämnt fördelade. Särskilt utsatt är fordonsindustrin. Enligt Ifo-institutet väntas den tyska bilindustrins värdeskapande minska med nästan tre procent. Enbart under förra året exporterade Tyskland 3,4 miljoner fordon, varav drygt 13 procent gick till USA – ungefär 450 000 bilar. Tidigare var tullsatsen 2,5 procent, men nu har den sexdubblats.

Trumps nya tullar slår hårt mot tysk export och jobb

Professor Ferdinand Dudenhöffer från Center for Automotive Research (CAR) konstaterar:
– Förlorarna är de tyska jobben. Bilar som tillverkas i Tyskland beläggs med tullar, medan bilar tillverkade i USA slipper motåtgärder. Det gynnar tillverkare som BMW och Mercedes, som kan exportera SUV:ar från sina amerikanska fabriker till Europa utan tilläggskostnader.

Ny orientering i riktning mot Europa och Kina

Trots fallet i USA-exporten ökar den tyska exporten totalt sett. Enligt Statistisches Bundesamt steg exportvärdet med noll komma åtta procent i juni jämfört med föregående månad, till 130,5 miljarder euro. Exporten till USA minskade däremot med 2,1 procent – den tredje månaden i rad med nedgång och den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Vi ser en omorientering. Den tyska exporten växer nu främst inom EU och till andra europeiska länder, säger Jandura. Exporten till EU-länder ökade med 2,4 procent och exporten till Kina med 1,1 procent, enligt myndigheten.

– Denna utveckling är en naturlig följd av osäkerheten kring handeln med USA, menar han.

Maskinindustrin är en annan sektor som drabbas hårt. Enligt Ifo sjunker värdeskapandet här med nära två procent. En blixtundersökning från branschorganisationen VDMA i maj 2025 visar att 43 procent av företagen räknar med allvarliga konkurrensnackdelar vid en tullsats på tio procent – och hela 77 procent vid tjugofem procent.

Även kemi- och metallindustrin påverkas negativt, med nedgångar som närmar sig två procent. Men värst kan det bli för läkemedelsindustrin. Även om läkemedel hittills varit undantagna från tullpåslaget, planerar Trump att införa ytterligare tullar specifikt för denna sektor.

Enligt Ifo-institutet kan läkemedelsindustrin förlora upp till nio procent av sin värdeskapande kapacitet om dessa tullar införs – mer än bilindustrins förväntade nedgång på sex procent.

De nya amerikanska tullarna sätter därmed ytterligare press på en redan ansträngd tysk konjunktur. Trots vissa tecken på omställning till nya marknader pekar både näringslivsrepresentanter och forskare på att återhämtningen kommer att bli utmanande, särskilt om tullkonflikten förvärras.

Källa: Handelsblatt, Welt TV, Statistisches Bundesamt, IfW, Ifo-Institutet, VDMA