Trumpchock för tysk bilindustri – elbuss första tulloffret

Volkswagen bekräftar att exporten till USA av ID.Buzz, som tillverkas i Hannover, har pausats – inte av tekniska skäl, utan på grund av att affären inte längre är lönsam med de nya importavgifterna. Foto: Volkswagen
Volkswagen bekräftar att exporten till USA av ID.Buzz, som tillverkas i Hannover, har pausats – inte av tekniska skäl, utan på grund av att affären inte längre är lönsam med de nya importavgifterna. Foto: Volkswagen

Den uppmärksammade elbussen ID.Buzz från Volkswagen blir den första direkta förloraren i den nya tullkonflikten mellan USA och EU. Den planerade exportsatsningen av minibussen till amerikanska marknaden har nu stoppats helt, efter att USA infört tullar på 27,5 procent på elbilar tillverkade i Europa.

– Det var tänkt att minibussen skulle bli en självklar del av stadsbilden i amerikanska städer, särskilt i Kalifornien. Nu är exporten helt avbruten, rapporterar tysk press.

Tysk industri pressas av nya tullar

USA:s president Donald Trump har ökat trycket på europeisk industri genom att införa nya tullar som trädde i kraft i april. Tidigare låg importtullen på europeiska bilar på 2,5 procent – nu är den mer än tio gånger så hög för elfordon.

Från och med maj har tullarna även börjat omfatta reservdelar som batterier, motorer och däck. Det gör att hela produktionskedjan för fordon påverkas, inte minst för företag med produktion i Tyskland som BMW, Mercedes-Benz och Volkswagen.

Investeringsbanken Bernstein uppskattar att de nya tullarna kan minska de tyska bilföretagens vinster med upp till elva miljarder euro bara i år. USA är en central marknad – var fjärde Porsche och var sjätte Mercedes säljs där.

Samtidigt uttrycker SVDAs ordförande Hildegard Müller oro över utvecklingen.

– Våra företags kostnader är redan uppe i miljardbelopp till följd av tidigare tullar – och summan växer varje dag, sade Müller i tysk media i helgen – Nya tullar kommer att förvärra situationen dramatiskt.

EU i strategiskt dilemma

Trump meddelade i ett inlägg på sociala medier att han från och med den första augusti vill införa ytterligare tullar på trettio procent på europeiska varor. Detta trots att förhandlingar mellan EU och USA fortfarande pågår.

Enligt flera EU-källor, bland annat till Reuters, är utspelen del av Trumps förhandlingsstrategi – något även näringslivsorganisationer i Tyskland noterar.

– Det är ett välrepeterat inslag i hans förhandlingstaktik, säger Dirk Jandura från Tysklands utrikeshandelsförbund till Handelsblatt – Men Europa får inte bli rädd. Vi måste hålla fast vid förhandlingsbordet.

Trumptullar stoppar VW:s elbuss – EU varnar för handelskrisSamtidigt är EU i en svår position. Unionen utgör tillsammans med USA cirka trettio procent av världshandeln och nästan hälften av världens BNP. En öppen handelskonflikt mellan två så tätt sammanflätade ekonomier riskerar att få globala följder.

Tysklands finansminister Lars Klingbeil sade i helgen att EU måste vara berett på motåtgärder om inga lösningar nås.

– Om ett rättvist handelsavtal inte kan nås, måste vi agera resolut för att skydda jobb och företag i Europa, sade han till Süddeutsche Zeitung.

Säkerhetspolitiska risker för EU

Men bakom kulisserna växer också en annan oro i Bryssel – att en förvärrad konflikt med USA ska få geopolitiska följder. EU är fortsatt beroende av USA:s stöd i säkerhetsfrågor, inte minst vad gäller försvar och kriget i Ukraina.

Det gör att EU-länderna väger sina svar noggrant. Risken är att tuffa motåtgärder från EU leder till att Trump trappar upp hot om att minska USA:s åtaganden i NATO eller drar in militärt stöd till Ukraina.

Flera EU-länder har också historiskt legat efter i sin upprustning, vilket förstärker beroendet av USA:s militära förmåga.

Felaktiga siffror från Trump

Trump motiverar tullarna med att USA lidit av ett orättvist handelsunderskott mot EU i många år. Men enligt ekonomer stämmer detta bara till viss del. USA har ett underskott i varuhandeln, men ett stort överskott i tjänstehandel – framför allt genom teknikföretag som Apple, Google och Amazon.

Att ignorera tjänstehandeln ger en missvisande bild, menar flera bedömare. Samtidigt bedöms tullarna främst syfta till att öka statens intäkter inför Trumps vallöften om skattesänkningar.

Enligt Vita huset kan USA:s federala inkomster från tullarna uppgå till mer än 300 miljarder dollar innan årets slut. Men notan skickas i praktiken vidare till amerikanska konsumenter i form av högre priser på importerade varor.

I nuläget finns det inga tecken på att Trumps tullpolitik lyckats minska USA:s handelsunderskott eller flytta tillbaka industriproduktion i någon större skala.

Källa: Reuters, Handelsblatt, Bernstein Research, Süddeutsche Zeitung, EPA, VDA