Det brittiska företaget Gemini Trains har presenterat ett omfattande samarbete med Siemens Mobility, Rock Rail och Uber för att utveckla en ny flotta av höghastighetståg som ska trafikera sträckor mellan London, Paris, Bryssel och Köln. Projektet ses som ett viktigt steg mot ökad konkurrens på den europeiska järnvägsmarknaden och ett mer hållbart alternativ till flygresor.
De nya tågen kommer att byggas på Siemens senaste Velaro Novo-plattform, som redan används i flera europeiska höghastighetsnät. Samarbetet innebär också att tågresor mellan Storbritannien och kontinenten för första gången kommer att inkludera direkttrafik till Tyskland.
Gemensam satsning på snabbare och grönare resor
Enligt Gemini Trains vd Adrian Quine är projektet ett genombrott för både resenärer och industrin.
– Vårt samarbete med Uber, Siemens och Rock Rail skapar ett starkt partnerskap när vi nu går mot vårt mål att köra regelbundna, högkvalitativa och prisvärda tåg som förbinder Storbritannien med Frankrike, Belgien och för första gången Tyskland. Det här är goda nyheter för brittiska arbetstillfällen, ekonomin och förstås för passagerarna, säger Quine.
Siemens Mobility, som sysselsätter omkring 5 500 personer vid 30 anläggningar i Storbritannien – bland annat i Ashby, Chippenham och Goole – ska ansvara för tillverkning och montering av tågen.
– Vi är glada över att samarbeta med Gemini, Rock och Uber i detta projekt som kan förvandla resandet mellan Storbritannien och Europa med våra toppmoderna Velaro Novo-tåg, säger Sambit Banerjee, en av Siemens Mobilitys verkställande direktörer i Storbritannien och Irland.
Rock Rail står för finansieringen
Den finansiella strukturen hanteras av Rock Rail, som är specialiserat på att ordna institutionell finansiering för nya tågflottor. Företaget har hittills mobiliserat närmare sex miljarder pund för tågprojekt i Storbritannien och Europa.
– Vi är mycket glada över att få samarbeta med Siemens och Gemini i detta prestigefyllda projekt. Vårt engagemang bygger på erfarenhet från tio tidigare tågflottor i Storbritannien och Tyskland, där vi ansvarat för upphandling, design och leverans i nära samarbete med operatörerna, säger Mark Swindell, vd för Rock Group.
Uber integrerar biljettbokning i sin app
Som en del av samarbetet kommer Uber att sammarknadsföra tågtjänsterna och göra det möjligt för resenärer att boka biljetter direkt i Uber-appen.
– Allt fler använder Uber för att boka tågresor. Vårt samarbete med Gemini är en spännande möjlighet att visa hur Uber kan hjälpa människor att ta sig dit de vill – i Storbritannien, Europa och bortom, säger Andrew Brem, chef för Uber UK.
Samarbetet med Uber är en central del av Geminis strategi att nå nya kundgrupper genom enkel digital tillgång och integrerad mobilitet, där tåg, taxi och andra transportformer kopplas samman i samma app.
Byggs vid Siemens anläggning i Goole
Tågen kommer att tillverkas vid Siemens Mobilitys anläggning i Goole, där företaget redan bygger upp ett omfattande järnvägskluster. Projektet stöds av brittiska regionala aktörer som ser stora ekonomiska möjligheter.
– Att Gemini väljer Siemens för den nya tågbeställningen stärker både industrin och leveranskedjorna i regionen. Vi har redan sett hur Siemens investering i Goole skapat kvalificerade jobb och nya färdigheter, säger Beckie Hart, regiondirektör för CBI Yorkshire & The Humber.
Även Henri Murison, chef för Northern Powerhouse Partnership, välkomnar satsningen.
– Ökad konkurrens på marknaden för internationella tågresor är mycket viktigt för hela södra England och särskilt Thames Estuary-området. I norr har Siemens investeringar i Goole redan haft stor ekonomisk betydelse, säger Murison.
Ny era för internationell tågtrafik
Gemini planerar att använda både Stratford International och Ebbsfleet International som avgångsstationer i Storbritannien. Bolaget väntar för närvarande på ett beslut från Office of Rail and Road om tillgång till Temple Mills Maintenance Depot i London, som i dag används av Eurostar. Depån är central för underhåll av de nya tågen.
De planerade tågen kommer att utrustas med avancerade system för C-DAS (Connected Driver Advisory System) – teknik som optimerar körning, minskar energiförbrukning och förbättrar tidsprecisionen.
Satsningen ses som ett avgörande steg mot att öka konkurrensen och valmöjligheterna på marknaden för internationella järnvägsresor, där Eurostar länge haft en dominerande ställning.
Om planerna förverkligas kommer resenärer från London till Paris, Bryssel och Köln snart att kunna välja mellan flera aktörer – och därmed få lägre priser, fler avgångar och ett mer klimatvänligt alternativ till flyget.
Källor: Gemini Trains, Siemens Mobility, Rock Rail, Uber