Två Braathens-bolag i konkurs

Flygkoncernen ansöker om konkurs efter misslyckad finansiering Pressbild: BRAATHENS
Flygkoncernen ansöker om konkurs efter misslyckad finansiering Pressbild: BRAATHENS

Styrelsen i Braathens International Airways AB har ansökt om konkurs för Airbus-verksamheten efter att finansieringsförsök misslyckats. Samtliga Airbusflygningar ställs in omgående och omkring 200 anställda berörs. Konkursen omfattar två bolag, medan turbopropverksamheten med ATR72-600 fortsätter som planerat.

I slutet av augusti beslutade styrelsen att satsa på en växande flotta av turbopropflygplanet ATR72-600, samtidigt som Airbus-flygplan kopplade till avtal med researrangörer och andra flygbolag skulle fasas ut. För att klara kostnaderna under utfasningen krävdes omfattande finansiering. De initiativ som inleddes lyckades inte, vilket ledde till att styrelsen i Braathens International Airways AB ansökte om konkurs för de bolag som är kopplade till Airbus-verksamheten – Braathens International Airways AB och Braathens Crew AB – vid Stockholms tingsrätt.

Beslut om konkurs fattades av Solna tingsrätt den 30 september 2025. Advokat Anders Nilsson på CMS Wistrand har utsetts till konkursförvaltare och leder tillsammans med ett team av jurister hanteringen av konkurserna, som har internationella inslag och flera rättsliga aspekter.

Airbusflygningar stoppas – turboprop fortsätter

Konkursen innebär att samtliga Airbusflygningar för researrangörer ställs in med omedelbar verkan. Verksamheten stannade omedelbart och omkring 200 anställda berörs, varav samtliga omfattas av den statliga lönegarantin.

De bolag som driver turbopropverksamheten – Braathens Regional Airlines AB, Braathens Regional Airways AB, Braathens People AB och Braathens Support AB – berörs inte av konkursförfarandet. Trafiken med ATR72-600 fortsätter enligt plan.

Ekonomiska utmaningar bakom beslutet

Bolaget etablerades 2022 för att erbjuda Airbusflygningar till researrangörer. Etableringen blev mer komplex än väntat och försenade flygplansleveranser samt högre etablerings- och driftkostnader skapade ekonomiska problem. Efter en rekonstruktion 2023 minskade efterfrågan ytterligare, och kostnadsbesparingar räckte inte för att säkra fortsatt drift. Sedan pandemin har ägarna investerat över 300 miljoner kronor i Airbus-verksamheten utan att nå lönsamhet.

”Det är med stort vemod som styrelsen i kväll har tvingats lämna in en konkursansökan för Airbus-verksamheten. Den finansiering som vi har försökt att få på plats för en kontrollerad utfasning har tyvärr inte gått i mål och jag förstår att de som drabbas är ledsna, chockade och besvikna. Nu har vi inget annat val än att ställa om och fokusera på den del av verksamheten som kan uppnå långsiktig lönsamhet”, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och majoritetsägare i bolaget.

Fackliga förhandlingar väntar

Fackliga förhandlingar inleds nu, framför allt inom administrationen, till följd av avvecklingen av Airbus-verksamheten. Styrelse och ledning ska vidta åtgärder för att bevara de delar av verksamheten där det finns efterfrågan och livskraft.

Källa: Braathens och CMS Wistrand