VRs punktlighet sjunker – sju av tio snabbtåg i tid under Q2

Punktligheten sjönk i maj. Foto: VR
Punktligheten sjönk i maj. Foto: VR

Under årets andra kvartal anlände 71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid, enligt statistik från Trafikverket. Det är en minskning jämfört med årets första kvartal och förklaras främst av stora trafikstörningar i maj.

Bland annat bidrog en transformatorbrand mellan Hallsberg och Laxå den 15 maj och en nedriven kontaktledning söder om Stockholm den 19 maj till förseningarna. Trots detta hade VR:s snabbtåg högre punktlighet än övriga snabbtåg på sträckan, där genomsnittet låg på 68 procent.

– Det har varit en stökig period, med många yttre faktorer som påverkat vår trafik och våra resenärer, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg. Samtidigt är vi fortsatt det mest punktliga alternativet mellan Stockholm och Göteborg, vilket vi arbetar för varje dag.

Problem i spårmiljön dominerar

De främsta orsakerna till förseningarna under kvartalet var problem med spår, växlar och elanläggningar samt obehöriga i spårområdet. Enligt VR har bolaget själva endast orsakat 0,8 procent av förseningarna.

"Vi fokuserar på det vi kan påverka, och där ser vi att våra satsningar på fordonsunderhåll ger resultat. En annan oerhört viktig del är att vi som samhälle måste arbeta för att minska obehöriga i spårområdet. Tyvärr har problemet trefaldigats jämfört med första kvartalet i år. Från vår sida kommer vi att öka utbildningsinsatserna och informationen om riskerna. Obehöriga i spårområdet är livsfarligt och det måste få ett slut", säger Erik Wennerholm. 

Få avgångar ställdes in

Andelen planerade avgångar som faktiskt genomfördes låg på 99 procent – samma nivå som föregående kvartal. Enligt Trafikverkets definition räknas ett tåg som försenat om det anländer mer än fem minuter och 59 sekunder efter tidtabell. Större förseningar var ovanliga; färre än fyra procent av avgångarna anlände mer än en timme för sent.