Sveriges första ERTMS-utbyggnad utanför pilot klar

ERTMS är nu i drift i kontrollområdena i Kiruna, Gällivare, Linaälv och delar av Björkliden. Foto: Alstom
ERTMS är nu i drift i kontrollområdena i Kiruna, Gällivare, Linaälv och delar av Björkliden. Foto: Alstom

Malmbanan är den första järnvägssträckan utanför Sveriges pilotbanor som nu har det europeiska signalsystemet ERTMS i drift. Systemet har aktiverats i kontrollområdena Kiruna, Gällivare, Linaälv och delar av Björkliden. Moderniseringen stärker säkerheten och tillförlitligheten längs en av Sveriges mest strategiska godstransportleder.

Det är Alstom som ansvarat för leveransen av ERTMS på uppdrag av Trafikverket. Projektet har genomförts i flera steg och omfattade en inledande uppgradering via ATC (Automatic Train Control), följt av en fullständig övergång till ERTMS (European Rail Traffic Management System).

Modern teknik anpassad till svensk miljö
Systemdesign, utveckling, testning och utbildning har genomförts av Alstoms ingenjörsteam i Stockholm och Hässleholm. Både det tidigare ATC-systemet och det nya ERTMS hanteras via företagets tågledningssystem Onvia Vision. Denna lösning skapar en enhetlig styrmiljö som effektiviserar tågtrafiken.

ERTMS-leveransen bygger på Alstoms produktplattform med Onvia Control och Onvia Lock – särskilt anpassade för svenska driftförhållanden. Erfarenheterna från tidigare leveranser till Ådalsbanan och Botniabanan har spelat en viktig roll i genomförandet.

Stärker en nyckelled för svensk gruvnäring
Malmbanan är en av Sveriges mest kritiska järnvägskorridorer, särskilt för transporterna från gruvindustrin i norr. Med det nya digitala signalsystemet minskar underhållsbehovet, samtidigt som både säkerhet och kapacitet förbättras.

Moderniseringen av banan sker i samarbete med Trafikverket och är en del av den nationella planen för att införa ERTMS på hela det svenska järnvägsnätet. Leveransen markerar ett tekniskt och logistiskt genombrott för fortsatt digitalisering av järnvägen i Sverige.