Dalatrafik sänker nu sitt krav på årlig omsättning i upphandlingen av ett nytt trafikavtal för kollektivtrafik. Tidigare krav på en miljard kronor per år minskas till 400 miljoner kronor.
Bakgrunden är den pågående prekvalificeringen inför upphandlingen av allmän kollektivtrafik. Under processen har frågor lyfts kring det höga omsättningskravet, som gällde minst en miljard kronor per år under de senaste tre åren. Särskild kritik har riktats mot risken att mindre, lokalt förankrade företag därmed utestängs från att delta.
Efter intern dialog inom Region Dalarna har en justering nu genomförts. Det nya kravet är satt till 400 miljoner kronor i årlig omsättning de senaste tre åren.
– Det var aldrig vår avsikt att utesluta lokala företag. Det finns olika sätt att delta i upphandlingen, det vill säga genom att använda egen kapacitet, samarbeta med andra eller agera som underleverantör. Efter interna diskussioner har vi nu beslutat att sänka kravet på omsättning, säger Erland Grundberg, förvaltningschef för kollektivtrafiken i Dalarna.
Det befintliga trafikavtalet, som omfattar både allmän kollektivtrafik och servicetrafik, gäller till och med juni 2028. Inför detta ska nya trafikavtal upphandlas och processen delas därför upp i två delar – ett avtal för allmän kollektivtrafik och ett separat för servicetrafik.
Upphandlingen av den allmänna trafiken befinner sig just nu i kvalificeringsfasen. I denna ställs krav på bland annat ekonomisk stabilitet, viss årlig omsättning, erfarenhet av motsvarande verksamhet samt att aktörer har system för kvalitets- och miljöledning.
Samtliga övriga krav i upphandlingen kvarstår oförändrade. Region Dalarna har förlängt anbudstiden till den 15 september 2025.
Källa: Dalatraafiken