Den flamländska kollektivtrafikoperatören De Lijn har lagt en beställning på 290 elbussar från tre olika tillverkare: kinesiska BYD, italiensk-franska Iveco Bus samt nederländska VDL Bus & Coach. Beställningen är en del av De Lijns långsiktiga plan att övergå till en helt utsläppsfri fordonsflotta senast år 2035 och innebär en investering på 185 miljoner euro.
De första bussarna från denna leverans väntas tas i bruk i slutet av 2026. Affären är finansierad inom ramen för ett större investeringsprogram på totalt 400 miljoner euro, som det flamländska regionparlamentet har avsatt för att modernisera De Lijns bussflotta. Beställningen kommer utöver de 230 elbussar som redan är under leverans. Flamländska mobilitetsministern Annick De Ridder har även antytt att fler upphandlingar kan följa senare under året.
Samtidigt som de nya elbussarna beställs har De Lijn tagit beslut om att dra tillbaka sina fem vätgasbussar. Företaget fokuserar nu helt på en strategi med batterielektriska fordon.
– De senaste upphandlingarna visar tydligt att vi går mot en framtid där utsläppsfria transporter är normen, sade Annick De Ridder i samband med offentliggörandet.
BYD får den största delen av ordern
Enligt affärstidningen De Tijd går den största andelen av ordern – 140 standardbussar på tolv meter – till den kinesiska tillverkaren BYD. Dessa fordon kommer att produceras i BYD:s europeiska fabrik i Ungern. Ordern är en del av ett ramavtal som tecknades mellan De Lijn och BYD under 2023, vilket ger möjlighet att beställa upp till 500 standardbussar. Varje fordon är värderat till cirka 500 000 euro.
Detta avtal väckte viss debatt när det offentliggjordes, bland annat på grund av att den belgiska busstillverkaren Van Hool inte fick några beställningar – ett företag som då redan befann sig i ekonomiska svårigheter. Tidigt under 2024 hade De Lijn redan beställt 92 elbussar från samma ramavtal.
För att sprida risker och dra nytta av olika tillverkares kapacitet har De Lijn – i enlighet med tidigare upphandlingar – fördelat beställningen på flera aktörer. Iveco Bus har fått uppdraget att leverera 100 ledbussar på 18 meter, vilka ska byggas i Frankrike. VDL Bus & Coach har å sin sida fått i uppdrag att leverera 50 ledbussar av samma längd.
Fortsatt elektrifiering med stöd från regeringen
De Lijns årsrapport för 2024, som nyligen publicerades, lyfter fram vikten av en snabb övergång till en modern, utsläppsfri fordonsflotta.
Tack vare det fortsatta ekonomiska stödet från den flamländska regeringen planerar De Lijn att under 2025 lägga ytterligare beställningar på omkring 500 elbussar.
– Denna fortsatta investering i hållbar kollektivtrafik är avgörande för att nå våra klimatmål, kommenterade Annick De Ridder.
Med denna utveckling fortsätter De Lijn att spela en central roll i övergången till en utsläppsfri kollektivtrafik i Flandern. Beställningen av 290 elbussar från BYD, Iveco och VDL utgör ett tydligt steg i den riktningen.
Källa: De Tijd, De Lijn årsrapport 2024