Gamla tågen blir kvar – nya försenas med flera år

Gamla tåg utan AC, servering eller fräscha toaletter skulle snart ersättas – men enligt Värnamo Nyheter blir de kvar i flera år på sträckan via Värnamo, Gnosjö och Hestra. Foto: ana martin/unsplash
Gamla tåg utan AC, servering eller fräscha toaletter skulle snart ersättas – men enligt Värnamo Nyheter blir de kvar i flera år på sträckan via Värnamo, Gnosjö och Hestra. Foto: ana martin/unsplash

Tågresenärer på kust-till-kust-banan får vänta flera år på bättre komfort. De gamla tågen, med bristande ventilation och nedsuttna säten, skulle snart bytas ut. Men enligt uppgifter från Värnamo Nyheter skjuts hela tågprojektet nu upp.

De regionaltåg som trafikerar sträckan Göteborg–Kalmar, med stopp i orter som Värnamo, Gnosjö och Hestra, har länge varit kritiserade för låg komfort. Inga möjligheter att köpa kaffe, slitna toaletter och brist på luftkonditionering är vardag för resenärerna. Därför beslutade SJ att investera i 25 nya tåg från den spanska tillverkaren CAF – en av de största investeringarna i bolagets historia. Det rör sig om en satsning på cirka tolv miljarder kronor för nya och upprustade tåg, där de nya regionaltågen står för omkring tre miljarder.

De nya tågen har bland annat plats för cirka 1 000 sittande passagerare när tre enheter kopplas samman. Vagnarna är anpassade för att underlätta påstigning, särskilt för personer med funktionsvariationer. Det finns även särskilda utrymmen för cyklar, barnvagnar och större bagage.

– Tågen är utrustade med dynamisk belysning som kan anpassas efter klockslag eller väder. Värme och ljus kan anpassas utifrån förutsättningar som antal resenärer och vilken miljö tåget passerar, sa Marcus Fleetwood vid SJ:s presstjänst tidigare till Värnamo Nyheter.

Enligt tidigare uppgifter från SJ:s presstjänst till Värnamo Nyheter skulle komfortnivån höjas rejält, med topphastigheter på 200 kilometer i timmen samt dynamisk belysning som anpassas efter dygn och väderlek. Även värme och ljus skulle kunna justeras automatiskt beroende på passagerarantal och omgivning.

Nu avslöjar dock Värnamo Nyheter att de nya tågen drabbats av kraftiga förseningar. I stället för att rulla ut inom några månader blir de gamla tågen kvar i trafik i flera år till. Det innebär fortsatt vardag med bristande service för resenärerna längs hela sträckan.