Hitachi Rail uppgraderar järnvägen Hamburg–Berlin

Hamburgs centralstation. Med hjälp av den senaste generationens signalteknik, ESTW L90, som bygger på en modern hårdvaruplattform, ska Hitachi Rail bidra till att göra trafiken mer robust och effektiv. Foto: GNU General Public License
Hamburgs centralstation. Med hjälp av den senaste generationens signalteknik, ESTW L90, som bygger på en modern hårdvaruplattform, ska Hitachi Rail bidra till att göra trafiken mer robust och effektiv. Foto: GNU General Public License

Deutsche Bahn InfraGO AG har gett Hitachi Rail i uppdrag att stödja den omfattande upprustningen av järnvägen mellan Hamburg och Berlin – en av Tysklands mest trafikerade fjärrförbindelser.

Projektet omfattar en total förnyelse av kontroll-, styr- och signalteknik (CCS) längs en cirka 200 kilometer lång sträcka mellan Paulinenaue och Schwanheide.

Arbetet ingår i Deutsche Bahns bredare program för att modernisera utvalda högeffektiva korridorer i det nationella nätet. Syftet är att öka kapaciteten, förbättra tillförlitligheten och därmed också stödja både nationella och europeiska klimat- och mobilitetsmål.

– Vår teknologiska kompetens gör det möjligt för DB att nå sina ambitiösa mål för moderniseringen av infrastrukturen. Det här är inte bara ett strategiskt steg för järnvägen i Tyskland, utan också ett bidrag till att stärka det europeiska höghastighetsnätet, säger André Fritzsche, projektledare vid Hitachi Rail i Tyskland.

Elektroniska ställverk och nya växlar för ökad flexibilitet

Hitachi Rails ansvar i projektet omfattar flera centrala insatser. En viktig del är att ersätta befintliga elektroniska ställverksunderenheter och tillhörande utrustning längs banan. Det gäller bland annat system för tågskydd, kraftförsörjning, inomhusutrustning och axelräknare.

Två nya växelanläggningar ska dessutom installeras vid Zernitz och Vietznitz för att skapa ökad flexibilitet i tågtrafiken.

Ytterligare en viktig del i projektet är uppgraderingen av det kontinuerliga automatiska tågkontrollsystemet, LZB. Detta möjliggör fortsatt trafik i hastigheter upp till 230 kilometer i timmen på sträckan.

Därutöver görs mindre justeringar i spårplanen för att förbättra den totala operativa effektiviteten.

Alla dessa åtgärder syftar till att bevara den nuvarande restiden på cirka 90 minuter mellan Hamburg och Berlin – en restid som är avgörande för att förbindelsen ska förbli konkurrenskraftig för fjärrtrafiken.

Del i långsiktig satsning på hållbar transport

Moderniseringen av Hamburg–Berlin-sträckan är en del av Deutsche Bahns större mål att utveckla ett järnvägsnät som är redo för framtiden.

Att öka kapaciteten på utvalda sträckor är en förutsättning för att fler godståg och fler personresor ska kunna flyttas från väg och flyg till spår – något som är centralt för att nå klimatmålen.

Projektet speglar även ambitionerna inom EU att skapa ett sammanhängande och högpresterande järnvägsnät över nationsgränserna.

För Hitachi Rail innebär uppdraget en möjlighet att bidra med teknisk expertis i ett av de viktigaste moderniseringsprojekten inom det tyska järnvägssystemet.

Källa: DB InfraGO AG / Hitachi Rail