Svensk elbåt gör världens första resa mellan två kontinenter

Candela C-8 Polestar Edition med Gibraltars klippor i bakgrunden. Foto: Candela
Candela C-8 Polestar Edition med Gibraltars klippor i bakgrunden. Foto: Candela

Svenska Candela har genomfört världens första interkontinentala resa med en eldriven båt. C-8:an korsade Gibraltar sund från Spanien till Nordafrika på drygt en timme – och återvände samma dag. Resan visar hur elektriska bärplansbåtar kan skapa snabba, hållbara färjelinjer över världens mest trafikerade farvatten.

En svensk besättning i en Candela C-8 flög över Gibraltar sund och genomförde därmed världens första interkontinentala resa med en eldriven båt. Rekordet syftade till att demonstrera tekniken bakom den eldrivna bärplansfärjan, P-12.

Resan gick mellan Sotogrande i Spanien och Ceuta i Nordafrika – 24 nautiska mil – och tog drygt en timme. Efter laddning återvände båten till spanska fastlandet samma dag. C-8:an var av modell Polestar Edition med Gustav Hasselskog, företagets vd och grundare, vid rodret.

Båten har tidigare korsat Stockholm–Åland och satt rekord i antal eldrivna sjömil per dygn. Tekniken bygger på bärplan, undervattensvingar som lyfter skrovet ovanför vattenytan, minskar motståndet och sänker energiförbrukningen med 80 % jämfört med traditionella båtar.

Candela C-8 Polestar Edition på väg tillbaka över Gibraltar sund efter att ha gjort världens första elektriska interkontinentala resa. Foto: Candela

Demonstration av framtidens färjetrafik

I Stockholm kör redan färjan Nova på linjen Ekerö–centrala Stockholm. Genom Gibraltar-resan ville företaget visa att samma teknik även kan användas för längre, interkontinentala rutter.

– I diskussionerna vi haft här, bland annat med Malagas borgmästare och presidenten i Ceuta, ser vi ett stort behov av nya direktlinjer som idag inte är ekonomiskt möjliga med större konventionella fartyg, säger Gustav Hasselskog. Inte bara över sundet – utan också längs kusten, till exempel mellan städerna på Costa del Sol, säger Gustav Hasselskog.

Trafiken mellan Spanien och Nordafrika är omfattande, med över 3,5 miljoner passagerare årligen. Idag dominerar dieseldrivna bilfärjor, vilket skapar begränsad tillgänglighet för mindre orter.

Gustav Hasselskog företagets vd och grundare, vid rodret. Foto: Candelavd 

 

Stabilitet i krävande farvatten

Gibraltar sund är känt för starka strömmar och oberäkneliga vågor. Det gjorde platsen till ett test för företagets datorstyrda bärplanssystem. Sensorer läser av vågor och vind och justerar bärplanen upp till 100 gånger per sekund.

– Datorn ser till att båten varken rullar eller slår. Det fungerar ungefär som styrsystemet i ett modernt stridsflygplan. Det fungerar otroligt bra – vi kände inte vågorna alls, medan följebåten studsade rejält, säger Hasselskog.

C-8:an förbrukade 40 kWh el, motsvarande cirka 8 euro. Följebåten, med liknande storlek men bensindriven, använde 50 liter bränsle för cirka 90 euro.

Välkomstceremoni i Ceuta, ledd av den autonoma stadens president Juan Jesús Vivas. Foto: Candela

Planer för hållbar sjöfart

Vid en ceremoni i Ceuta sammanfattade Gustav Hasselskog tekniken:

– Vi minskar energiförbrukningen med 80 %, eliminerar utsläpp och möjliggör snabba, bekväma resor till en bråkdel av kostnaden – vilket öppnar dörren för helt nya, hållbara färjelinjer över Medelhavet.

Resan genomfördes tillsammans med Avangreen, energibolaget bakom Ceutas största solcellspark. Tillsammans vill parterna lägga grunden för framtidens maritima infrastruktur.

P-12 är redan i drift i Stockholm. Kunder har även annonserat nya linjer i Berlin, Lake Tahoe, Saudiarabiens Neom och på Nya Zeeland.