775 000 godsvagnar spåras i realtid – stark tillväxt väntas

Antalet godsvagnar utrustade med spårningsenheter uppgick till 775 000 år 2024. Foto: acton crawford /unsplash
Antalet godsvagnar utrustade med spårningsenheter uppgick till 775 000 år 2024. Foto: acton crawford /unsplash

Antalet uppkopplade godsvagnar i världen uppgick till 775 000 i slutet av 2024. Bakom utvecklingen står en växande marknad för järnvägstelematik, där realtidsspårning ska öka effektivitet, säkerhet och kundservice. En ny rapport från Berg Insight spår fortsatt stark tillväxt fram till 2029.

Tillväxt för realtidsspårning av godsvagnar

Marknaden för telematiklösningar inom järnvägssektorn fortsätter att expandera. Enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight väntas den globala installerade basen av spårningsenheter på godsvagnar öka från 775 000 enheter 2024 till 1,3 miljoner enheter år 2029. Det motsvarar en årlig tillväxttakt på 11,2 procent.

Penetrationen av spårningslösningar inom segmentet låg vid utgången av 2024 på 14,5 procent, men förväntas nå 23,3 procent till 2029. Samtidigt beräknas de årliga leveranserna av enheter stiga från 150 000 till omkring 360 000.

Specialiserade aktörer dominerar eftermarknaden

Marknaden domineras av nischade telematikföretag med fokus på eftermontering. Bland de ledande leverantörerna finns europeiska Nexxiot (Schweiz), DOT Telematik und Systemtechnik (Österrike), Siemens Mobility (Tyskland), SAVVY Telematic Systems (Schweiz), Intermodal Telematics (Belgien), Level Systems (Tjeckien) och Cargomon Systems (Österrike) samt nordamerikanska Amsted Rail (USA) och Blackberry (Kanada).

Moderna lok och persontåg levereras i regel med spårningsteknik som standard. Stora tågtillverkare som Alstom, Siemens Mobility, CAF, Hitachi Rail och Stadler Rail utvecklar egna uppkopplade lösningar. Även här erbjuder flera telematik- och systemföretag eftermarknadslösningar för fjärrövervakning, inklusive EKE-Electronics (Finland), HaslerRail (Schweiz), Nomad Digital (Storbritannien), Railnova (Belgien), Railhead (USA), Wi-Tronix (USA), Quester Tangent (Kanada) och ZTR Control Systems (Kanada).

Digitalisering nyckel till konkurrenskraft

– Digitalisering är avgörande för att järnvägen ska kunna konkurrera bättre med väg och andra transportslag, säger Martin Apelgren, huvudanalytiker på Berg Insight.

Tekniken möjliggör inte bara sänkta driftskostnader och säkrare transporter, utan också bättre service till transportköpare, exempelvis genom exaktare ankomsttider och snabba störningsvarningar.

– Intresset för realtidsdata om fordonens position och skick ökar snabbt inom branschen, och användningen av telematiklösningar kommer att växa kraftigt de kommande åren, säger Apelgren.

Källa: Berg Insight