DHL Freight Sverigetestar tillsammans med Innovative Robot Delivery genomför vad som beskrivs som ett världsunikt test av lösningen Smarcel. Det mobila paketskåpet är tänkt att förenkla paketutlämning till konsumenter och testas nu i Stockholm.
Testet pågår under en månad i norra Stockholm och syftar till att utvärdera både operativa aspekter och konsumenternas upplevelse. Smarcel är konstruerad som ett flyttbart paketskåp, tänkt att användas till exempel vid tillfälliga behov eller för att hantera variationer i paketvolymer.
Enligt aktörerna bakom projektet är detta första gången som ett mobilt paketskåp provas i skarpt läge inom last mile-logistik.
– Det är viktigt med nytänkande och smarta idéer för att möta framtidens logistikutmaningar, och DHLs samarbete med Innovative Robot Delivery är ett bra exempel på hur vi vill arbeta med att lyfta innovation i full skala, säger Johan Widman, Director E-Commerce på DHL Freight Sverige.
Det aktuella testet sker i samverkan med det svenska transportnätverket som används för ordinarie paketdistribution.