Ny järnvägsbro i tyska Heilsbronn ersätter övergång

Brobyggare vid tyska järnvägen. Foto: Deutsche Bahn
Brobyggare vid tyska järnvägen. Foto: Deutsche Bahn

I Heilsbronn, beläget mellan Nürnberg och Ansbach i Bayern, pågår ett för södra Tyskland mycket viktiga infrastrukturprojekt. Deutsche Bahn (DB) bygger en ny järnvägsbro över Caspar-Othmayr-Straße, vilket möjliggör avvecklingen av den nuvarande plankorsningen. 

Detta initiativ syftar till att förbättra trafiksäkerheten och minska trafikstockningar som uppstår vid den ofta stängda övergången.

Den nya bron är en stålarmerad betongkonstruktion med en längd på cirka 21 meter, en bredd på 13 meter och en höjd på 6 meter. Bygget av bron har förberetts på en intilliggande byggarbetsplats och kommer att skjutas in i det befintliga järnvägsnätet.

Tidsplan och påverkan på tågtrafiken

För att genomföra installationen av bron kommer järnvägssträckan mellan Nürnberg och Ansbach att vara helt avstängd från måndag den 26 maj klockan 04:00 till måndag den 2 juni 2025 klockan 04:00. Under denna period kommer arbetet att pågå dygnet runt. Arbetet inkluderar borttagning av spår och banvall, inskjutning av den nya bron samt återuppbyggnad av banvallen och spåren.

Under avstängningen kommer bussar att ersätta tågtrafiken på sträckorna Nürnberg–Ansbach och Wicklesgreuth–Windsbach. Mellan Nürnberg och Ansbach kommer fyra bussar per timme att trafikera som ersättning för S-Bahn och regionaltåg. S-Bahn-ersättningsbussarna kommer att avgå från och anlända till Nürnberg-Eibach (S2-hållplats) och Nürnberg Stein (U2-hållplats), medan regionaltågens ersättningsbussar kommer att trafikera Nürnbergs centralstation.

DB uppmanar resenärer att kontrollera aktuella tidtabeller och ersättningstrafik via tillgängliga informationskanaler.

Framtida utveckling och investeringar

Projektet är en gemensam investering av DB, den federala regeringen och delstaten Bayern, med en total budget på cirka 7,3 miljoner euro. Efter att bron är på plats kommer staden Heilsbronn att ansvara för att ansluta den nya bron till det befintliga vägnätet. Dessa vägbyggnadsarbeten förväntas påbörjas i början av 2026 och vara färdiga i oktober samma år. När dessa arbeten är slutförda kommer den befintliga plankorsningen att tas bort.

Detta projekt är en del av en större satsning på att modernisera järnvägsinfrastrukturen i regionen, vilket inkluderar förnyelse av spår och andra anläggningar längs sträckan. Syftet är att förbättra tillförlitligheten och kapaciteten i järnvägssystemet.

Källa: Lok-report