Två gamla maskiner behövde ersättas vid Euromaints verkstad i Sundsvall. Istället för en ny hjullastare och eltruck blev det en enda elektrisk maskin. Enligt platschef Mikael Sjölander klarar Volvo L25 Electric båda uppgifterna utan problem.
Den tidigare hjullastaren, en Volvo L30 från 1980-talet, var utsliten. Även eltrucken för inomhusanvändning hade tjänat ut. Mikael Sjölander, platschef på Euromaint i Sundsvall, sökte ersättare för båda maskinerna.
– Volvo L25 Electric gör båda maskinernas jobb, jag är jättenöjd.
Företaget är en ledande aktör inom underhåll av järnvägsfordon och har verkstäder runt om i landet, från Malmö till Luleå. I Sundsvall arbetar ett tiotal reparatörer med kontraktsbundet underhåll för kunder inom person- och godstransporter.
På verkstaden, som ligger intill Resecentrum i centrala Sundsvall, användes tidigare en cirka 40 år gammal maskin för utomhusarbete.
Två affärer blev en
Hjullastaren behövs för lossning och lastning utomhus, bland annat av hjulaxlar som väger omkring 1 300 kilo. Samtidigt ville Mikael Sjölander titta på ett alternativ till den gamla eltrucken som användes inomhus för pallhantering.
– Det var egentligen två affärer, men på Rental tipsade de om Volvo L25 Electric som ett alternativ till båda maskinerna.
Rental testade om maskinen klarade Mikael Sjölanders krav på lyftförmåga. Det var inga problem. Därefter fick de maskinen på prov till verkstaden och Stefan Hörnfeldt, knuten till Swecon på konsultbasis för att främja elektrifieringen av entreprenadbranschen, hade en genomgång av L25 Electric med personalen.
– Driftkostnaden på den gamla hjullastaren blev med åren hög. Diesel är dyrt och 15 liter motorolja vid varje service kostar också. Dessutom åkte man alltid på någon eller ett par reparationer om året. Mikael Sjölander tystnar ett tag och fortsätter.
– Jag ser inga nackdelar med L25 Electric. Den kräver ett lite annorlunda körsätt, men det lär man sig snabbt.