Vätgasdriven generator testas i Göteborgs hamn

Det två veckor långa testet vid Majnabbeterminalen för Stena Lines Tysklandstrafik visade att den vätgasdrivna generatorn kan användas som en alternativ energikälla för fossilfri el i hamnar. Foto: Hitachi Energy
Det två veckor långa testet vid Majnabbeterminalen för Stena Lines Tysklandstrafik visade att den vätgasdrivna generatorn kan användas som en alternativ energikälla för fossilfri el i hamnar. Foto: Hitachi Energy

Hitachi Energy har framgångsrikt demonstrerat HyFlex, ett innovativt energiförsörjningssystem baserat på utsläppsfri vätgasdriven bränslecellsteknik, i samarbete med Stena Line, Power Cell Group, Linde Gas och Göteborgs Hamn. I ett tvåveckorstest genererade systemet el med grön vätgas som bränsle när den var ansluten till det befintliga landströmssystemet för fartyg på ett av rederiets färjefartyg. 

HyFlex är ett banbrytande, utsläppsfritt system som producerar el, värme och vatten. Det är flexibelt, skalbart och utformat som en flyttbar plug-and-play-enhet, vilket gör det enkelt att transportera och använda omedelbart. Den här innovativa lösningen löser effektivt utmaningar som lokalt begränsade elnät eller elbehov på avlägsna platser. Jämfört med konventionella dieselgeneratorer som körs kontinuerligt kan en 1 MVA HyFlex minska förbrukningen av dieselbränsle med upp till 1600 ton per år, vilket motsvarar 5800 ton CO2. 

Initiativet i Göteborgs hamn har tagit ett betydande steg framåt genom att systemet har anslutits direkt till det lokala elnätet för att demonstrera dess nätstödjande kapacitet. De fältdatan som samlas in kommer att förbättra lösningen som för närvarande är under utveckling och visar på vätgasens potential som energibärare och den tekniska genomförbarheten för bränslecellsteknik i hamnmiljöer. 

Samarbetet kring vätgasdrivna generatorer har blivit särskilt relevant mot bakgrund av de nya EU-reglerna 2030, som kräver att fartyg över 5000 bruttoton ska använda landströmsförsörjning (OPS) eller nollutsläppsteknik i hamnar.*

"För  oss är det självklart att samarbeta kring att pröva ny teknik som syftar till att minska utsläppen från vår bransch. Detta projekt visar att det finns alternativa vägar att gå för de hamnar som saknar bra infrastruktur för elanslutning", säger Anders Peterson, Group Head of Port Development & Engineering, Stena Line.

Testet med HyFlex bygger vidare på Hitachi Energys tidigare innovativa insatser, som till exempel projektet att minska koldioxidutsläppen på en byggarbetsplats i Göteborgs hamn. Där levererade den vätgasdrivna generatorn fossilfri el till en elektrisk grävmaskin, vilket var det första testet på en kundanläggning. Dessutom visar det HyFlex skalbarhet och mångsidighet i olika applikationer, vilket stärker dess potential att driva hållbara energilösningar inom olika sektorer. 

*Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805 av den 13 september 2023 om användning av förnybara bränslen och bränslen med låga koldioxidutsläpp vid sjötransport och om ändring av direktiv 2009/16/EG.