Nya vinterdäckskrav – sju av tio tunga fordon har brister

Mätningar vid Vädermotet i Göteborg 23 oktober. Foto: Euromaster
Mätningar vid Vädermotet i Göteborg 23 oktober. Foto: Euromaster

Från den 10 november gäller skärpta vinterdäckskrav för tunga fordon, men en rikstäckande kontroll visar stora brister i däckskicket. Endast 31 procent av de fordon som Euromaster och Circle K kontrollerade klarade sig utan anmärkning. 12 procent hade så allvarliga brister att omedelbar service krävdes för att fordonen skulle kunna framföras lagligt och trafiksäkert.

Totalt har 946 däck inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle under perioden 21 - 23 oktober. Mätningarna visar att 12 procent av fordonen har så allvarliga däckbrister att omedelbar service krävs för att de ska kunna framföras lagligt och utan att utgöra en säkerhetsrisk. Sammantaget har 69 procent av de inspekterade fordonen behov av service på minst ett däck.

Regionala skillnader – sämre i södra Sverige

Mätresultatet visar geografiska skillnader där en större andel av inspekterade fordon i södra Sverige är i behov av service. Fordon som identifieras med allvarliga säkerhetsrisker och som kräver en omedelbar åtgärd för att kunna framföras säkert, förekommer i dubbelt så stor omfattning i södra Sverige jämfört med mellersta Sverige. 68 procent av de däck som har ett mönsterdjup under 5 millimeter, som inte är förenliga med lagkraven som träder i kraft 10 november, noteras i södra Sverige.

I samband med kontrollerna genomfördes även en enkät bland yrkesförare. Resultaten visar att många inte känner till de nya reglerna för vinterdäck. Nästan hälften av förarna uppger att de är osäkra på vad som gäller, och en fjärdedel säger att deras arbetsgivare saknar tydliga rutiner för däckkontroll.

– De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, och vi ser ett tydligt behov av mer samlad och tydlig information, säger Jonas Odqvist.

Mätningarna genomfördes för tredje året i rad och att delta var självklart frivilligt. Kontrollerna omfattade okulärbesiktning och mätning av lufttryck, mönsterdjup, slitage och skador på däcken. Både utlandsregistrerade och svenskregistrerade fordon deltog. Samtliga av de allvarliga brister som noterades i samband med inspektionerna berörde svenskregistrerade fordon. Sammantaget noterades dock fler brister procentuellt bland de utlandsregistrerade fordonen även om skillnaden var liten. Av 112 inspekterade fordon var 91 fordon svenskregistrerade.

Fakta: Nya regler för vinterdäck

Tunga fordon över 3,5 ton – inklusive lastbilar, bussar och släpvagnar till dessa fordon – måste vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 10 november till 10 april, oavsett om vinterväglag råder eller inte.
Mönsterdjupet ska vara minst 5 millimeter för alla däck på tunga lastbilar och bussar under perioden 10 november till 10 april. För släpvagnar kopplade till sådana fordon gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup.
Källa: Transportstyrelsen

Resultat av säkerhetskontrollen 2025

Inspektionerna genomfördes vid Circle K:s anläggningar i Malmö (Spillepengen), Göteborg (Vädermotet), Jönköping (Hyltena), Södertälje (Järna) och Gävle (Gävle-Bro) 21, 22 och 23 oktober
Totalt har 112 fordon och 946 däck inspekterats.
Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon deltog. Av 112 inspekterade fordon var 91 fordon svenskregistrerade.
Utvalda fordon har inspekterats okulärt samt med kalibrerade verktyg avseende skador, mönsterdjup, slitagebilder och lufttryck.
Chaufförerna har också deltagit i en undersökning, för att ta reda på kunskap om lagkrav och rutiner för egenkontroll.
Deltagande i kontrollen och undersökningen har varit frivilligt och utförts efter chaufförs godkännande.

Resultat av Euromasters säkerhetskontroll 2025
Totalt 946 däck har inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle under 21–23 oktober.

Resultat: Samtliga mätningar i riket – i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle

Andel fordon utan anmärkning: 31%
Andel fordon Risknivå 1: 30 %
Andel fordon Risknivå 2: 27 %
Andel fordon Risknivå 3: 12 %

Regionala skillnader:

  • Södra Sverige: 23 % utan anmärkning, 15 % allvarliga brister
  • Mellersta/norra Sverige: 41 % utan anmärkning, 8 % allvarliga brister

    Källa: Euromaster