EU-finansierat järnvägsbygge ska knyta Ukraina närmare Europa

Start för byggandet av den nya, EU-finansierade, järnvägen i Ukraina mellan Mostyska och Skniliv. Foto: Ukrzaliznytsia.
Start för byggandet av den nya, EU-finansierade, järnvägen i Ukraina mellan Mostyska och Skniliv. Foto: Ukrzaliznytsia.

Ukraina har inlett byggandet av en ny järnvägssträcka med europeiskt spårvidd mellan Skniliv och Mostyska vid gränsen till Polen. Projektet ses som ett avgörande steg mot att integrera det ukrainska järnvägsnätet med det europeiska transportnätet TEN-T, och får betydande ekonomiskt stöd från Europeiska unionen.

Nyligen deltog Ukrainas vice premiärminister för återuppbyggnad och minister för kommunal- och regionalutveckling, Oleksij Kuleba, tillsammans med Magda Kopczyńska, chef för EU-kommissionens transportavdelning, i den officiella starten av byggprojektet.

Järnvägslinjen ska byggas från Mostyska, vid den polska gränsen, till Skniliv utanför Lviv. Den totala längden uppgår till cirka 80 kilometer och projektet väntas stå klart i slutet av 2027.

Bygget finansieras till hälften av EU-kommissionen och till hälften av den ukrainska staten. EU har redan beviljat ett första bidrag på 73,5 miljoner euro för arbetets inledande fas.

– Varje euro som investeras i Ukrainas transportsystem är ett bidrag till stabilitet och skydd av EU:s gränser. Det hjälper Ukraina att förbli starkt, motståndskraftigt och troget våra gemensamma europeiska värderingar. Ukraina är i dag Europas säkerhetsbälte, sade Oleksij Kuleba vid ceremonin.

Projektet är det första av fyra planerade etapper inom det större initiativet ”Eurospår Mostyska–Lviv”, som syftar till att skapa direktanslutningar mellan Ukraina och EU:s järnvägssystem.

Stärkt handel och närmare koppling till EU

Ukraina har i flera år arbetat för att minska sitt beroende av det tidigare sovjetiska spårsystemet, som har en bredare spårvidd än det som används inom EU. Skillnaden har länge skapat logistiska flaskhalsar vid gränsövergångar mot Polen, Slovakien och Ungern, särskilt för godstransporter.

Den nya linjen mellan Mostyska och Skniliv ska byggas enligt europeisk standard och ansluta direkt till EU:s transeuropeiska transportnät, TEN-T. Förutom att förbättra passagerartrafiken väntas den också påskynda godstransporter och underlätta export av ukrainska jordbruksprodukter och industrivaror.

Enligt Ukrainas ministerium för samhälls- och territoriell utveckling är projektet en del av en bredare strategi för att integrera landets transportsystem med EU:s marknader. Det ska stärka logistiken, öka handelns effektivitet och förbättra de fysiska förbindelserna till EU:s centrala transportkorridorer.

– Genom dessa investeringar bygger vi inte bara järnvägar och vägar, utan också ett enat Europa, framhöll ministeriet i ett uttalande.

Tidigare etapper på väg mot europeiskt nät

Det nya projektet följer på tidigare framgångar i samarbetet mellan Ukraina och EU på transportområdet. För två månader sedan invigdes den första moderna järnvägssträckan med europeiskt spår mellan Tjop och Uzjhorod, i närheten av Slovakiens gräns. Bara en vecka senare avgick det första direkttåget från Ukraina till Wien.

Sedan dess har omkring 9 500 passagerare använt den nya linjen för resor till Bratislava, Košice, Budapest och Wien. Det markerar ett steg mot en mer sammanlänkad europeisk järnvägstrafik, där ukrainska städer i framtiden kan kopplas direkt till EU:s nätverk utan tidskrävande tågbyten.

Ukrainas statliga järnvägsbolag Ukrzaliznytsia framhåller att EU:s ekonomiska stöd och förtroende varit avgörande för att kunna påbörja dessa investeringar trots krigets påfrestningar. EU-kommissionen ser samtidigt projekten som en del av en långsiktig plan för att knyta Ukraina närmare både ekonomiskt och infrastrukturellt till unionen.

– Det här är investeringar i Ukrainas framtid, men också i Europas säkerhet och stabilitet, betonade Magda Kopczyńska från EU-kommissionen.

Fakta:

Den nya järnvägssträckan mellan Mostyska och Skniliv är 80 kilometer lång och ska stå klar 2027. Den byggs med europeisk standardspårvidd (1 435 mm) och finansieras gemensamt av EU-kommissionen och Ukraina. Projektet är en del av EU:s TEN-T-program för gränsöverskridande transportkorridorer.

Källor: Ukrainas ministerium för samhälls- och territoriell utveckling / Ukrzaliznytsia / EU-kommissionen