VR lanserar nytt kundkoncept på Helsingfors centralstation

Det nya kundcentret på Helsingfors järnvägstation ska enligt VR erbjuda mer än bara traditionell biljettservice. Konceptet bygger på kundernas önskemål och ska fokusera på personlig rådgivning, reseinspiration och tips om destinationer och rutter. Foto: VR
Det nya kundcentret på Helsingfors järnvägstation ska enligt VR erbjuda mer än bara traditionell biljettservice. Konceptet bygger på kundernas önskemål och ska fokusera på personlig rådgivning, reseinspiration och tips om destinationer och rutter. Foto: VR

Det statliga finländska tågbolaget VR planerar att öppna ett helt nytt kundservicekoncept på Helsingfors centralstation våren 2026. Samtidigt stänger bolaget sitt biljettkontor i Tammerfors, som en del av en större omorganisation.

– Vi vill skapa en inspirerande mötesplats där vår personal kan hjälpa resenärerna mer heltäckande med planeringen av sina resor. Det nya servicekonceptet möjliggör en mer aktiv dialog med kunderna. Vi vill att de ska kunna påverka vår tjänsteutveckling och bekanta sig med våra samarbetspartner, säger Marika Schugk, VR:s direktör för kundupplevelse och tjänsteutveckling.

Det nya centret ska även fungera som en plats där kunder kan få uppdaterad information om tågtrafiken och hjälp i oväntade situationer.

Tammerforskontoret stängs i februari 2026

VR meddelar att biljettkontoret på Tammerfors station stängs i slutet av februari 2026, strax innan det nya kundcentret i Helsingfors öppnar i mars samma år.

Företaget har inlett samarbetsförhandlingar (muutosneuvottelut) på grund av ekonomiska, produktionsmässiga och organisatoriska förändringar. Totalt berörs 11 anställda vid biljettförsäljningskontoren i Helsingfors och Tammerfors.

Enligt VR kommer alla nuvarande biljettkontor att fortsätta sin verksamhet fram till öppningen av den nya kundtjänsten i huvudstaden.

Digitala köp dominerar

Bakgrunden till förändringen är att kundernas beteende har förändrats snabbt. Enligt VR köps redan över 95 procent av alla tågbiljetter via digitala kanaler, medan mindre än 1 procent säljs vid de traditionella biljettluckorna.

Biljetter kan i dag köpas via VR:s webbplats (VR.fi), appen VR Matkalla, biljettautomater på stationerna, telefonservice, omkring 350 R-kiosker i hela landet samt direkt av konduktören ombord.

VR menar att det nya kundkonceptet är ett sätt att anpassa sig till den digitala utvecklingen utan att helt överge den personliga kundkontakten.

– Förändringen i kundbeteendet har varit tydlig. Vi vill nu skapa en plats där kunder fortfarande kan möta vår personal, men på ett sätt som känns modernt och inspirerande, säger Marika Schugk.

Fokus på framtidens resande

Enligt VR är målet att kundtjänsten på Helsingfors centralstation ska bli en prototyp för framtidens stationsservice. Där ska både inhemska och internationella resenärer kunna få reseinformation, tips om utflyktsmål och personlig hjälp i realtid.

Företaget betonar också att satsningen är en del av ett större arbete med att utveckla hela kundresan, från biljettköp till upplevelse ombord.

– Vi vill utveckla tjänster som på riktigt svarar mot framtidens kundbehov. Vår nya modell ska skapa ett mer inspirerande och engagerande sätt att resa med tåg, säger Schugk.

Det nya kundcentret planeras att öppna i mars 2026, och ska enligt VR:s vision bli en central mötesplats för både inhemska tågresenärer och internationella besökare.

Fakta:

  • VR stänger biljettkontoret i Tammerfors i februari 2026.
  • Ett nytt kundcenter öppnar i Helsingfors i mars 2026.
  • 95 % av alla tågbiljetter säljs redan digitalt.
  • 11 anställda omfattas av omorganisationen.
  • Källor: VR Group, pressmeddelande 7 oktober 2025