Wallenius Sols nya ConRo-fartyg sätts i trafik

Fartyget Botnia Enabler ökar lastkapaciteten med 300 procent för containers och nästan 100 procent för RoRo-last. Foto: Wallenius Sol

Nu har det första av Wallenius Sols två prisbelönta ConRo fartyg anlänt till Europa och Zeebrugge.

– Att äntligen kunna välkomna henne hem är stort, säger Ragnar Johansson, Managing Director på Wallenius Sols.

– Botnia Enabler kommer, precis som namnet antyder, att bli en möjliggörare för den svenska och finska industrin och våra kunder som behöver nå viktiga hamnar i norra Finland, Sverige,Tyskland, Beneluxregionen och Storbritannien. Fartyget är en föregångare och en viktig pusselbit för att vi ska kunna bygga en hållbar sjöfart för framtiden.

Fartyget seglade in fullastat med container- och RoRo-last som plockats upp längs den sju veckor långa jungfrufärden från Kina. Fartyget kommer nu att lossa i ett antal terminaler i Zeebrugge och Antwerpen innan hon lastas full av gods till bland annat Northvolt, Metsä, och Stora Enso.

Botnia Enabler sätts in på sin ordinarie rutt Zeebrugge-Antwerpen-Karleby-Uleåborg-Kemi-Skellefteå-Travemünde. Wallenius Sols kommer att fortsätta med veckotrafik på rutten men har nu långt större kapacitet än någonsin tidigare. När systerfartyget Baltic Enabler ansluter om några veckor ökar lastkapaciteten ytterligare.

– Med Botnia Enabler ökar vår lastkapacitet med 300 procent för containers och nästan 100 procent för RoRo-last, jämfört med det fartyg hon löser av. När vi sedan kan utöka med Baltic Enabler kommer vi att ha en kapacitet på 962 TEU på sträckan, säger Ragnar Johansson.