Botnia Enabler namnges i Port of Skellefteå

Botnia Enabler är 242 meter långt, 35,2 meter brett och har högsta finsk-svenska isklass. Foto: Wallenius Sol

I juni levererades världens största isklassade ConRo-fartyg med multi fuel-drift till rederiet Wallenius Sol. Nu kommer den officiella namngivningen ske i Port of Skellefteå.

Botnia Enabler är det första av två nybyggda systerfartyg som går med veckotrafik på rutten Zeebrugge-Antwerpen-Karleby-Uleåborg-Kemi-Skellefteå-Travemünde. I dag transporterar fartyget gods för bland andra Northvolt, Metsä och Stora Enso.  Fartyget är 242 meter långt, 35,2 meter brett och har högsta finsk-svenska isklass för att klara de tuffa vinterförhållandena i Bottniska viken.

– Vi är oerhört glada och stolta över att kunna välkomna Botnia Enabler till vår flotta.
Hon kommer att spela en viktig roll för industrisatsningarna i norr och våra kunder som behöver mer kapacitet. Med högsta möjliga miljöprestanda kommer vi dessutom att minska utsläppen av växthusgaser med 63 procent per fraktat ton jämfört med äldre fartyg, säger Ragnar Johansson, managing director Wallenius Sol.