Solid Power investerar 130 miljoner dollar i ny batteriteknik

Ny batteriteknik gör att elbilen får samma prestanda som en bensindriven bil. Foto: BMW

Solid Power, tillkännager nu en investeringsrunda på 130 miljoner dollar ledd av BMW Group, Ford och Volta Energy Techlologies. BMW Group och Ford förlänger även det gemensamma avtalet med Solid Power, för att säkra den mer effektiva och hållbara batteritekniken till framtidens fordon. Med start redan 2022 kommer 100 Ah-celler kunna testas och integreras i bilarna.

– Att vara ledande inom avancerad batteriteknik är av yttersta vikt för BMW Group. Utvecklingen av solid state-batterier är ett av de mest lovande och viktigaste stegen mot mer effektiva, hållbara och säkrare elektriska fordon. Vi har nu tagit vårt nästa steg i processen med Solid Power, säger Frank Weber, styrelseledarmot BMW AG.

Både BMW Group och Ford kommer att tillhandahålla 100 Ah-celler i full skala för fordonstest och fordonsintegration med start 2022. Solid Powers helcellsdesign uppnår höga energitätheter, är säkrare och förväntas kosta mindre än dagens bäst presterande litiumbattericeller.

– Solid Power planerar nu att börja producera bilbatterier i företagets produktionslinje i början av 2022. Det är ett resultat från våra partners fortsatta engagemang för kommersialisering av Solid Power, säger Doug Campell, vd och medgrundare av Solid Power.

Den nya generationens fordon, som kommer att lanseras i mitten av decenniet, kommer vara kompromisslöst elektriska, digitala, cirkulära – och tydligt fokuserade på helelektriska drivlinor. För denna nya generation, Neue Klasse, är solid state-batterierna bärande.

– Med Neue Klasse kommer vi att ta ett stort tekniskt steg inom elektrisk drift. Vi vill öka cellernas energitäthet avsevärt och samtidigt minska kostnaderna för materialanvändning och produktion. Vi kommer även ha minskat användningen av nya material avsevärt, för att säkerhetsställa ett verkligt grönt batteri, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW i München.

Med Neue Klasse siktar BMW Group på att räckvidd och tillverkningskostnader av bilarna ska motsvara nivån av toppmoderna förbränningsmotorer, där elektrisk mobilitet från BMW ska kunna tilltala och övertyga nya grupper av köpare över hela världen. Ett centralt mål är att skapa riktigt gröna, kondioxidsnåla och återvinningsbara batterier.

BMW Group planerar emellertid redan längre in i framtiden: I slutet av decenniet förväntas energitätheten hos battericeller öka med tvåsiffriga procentintervall – från en redan hög nivå idag.

– Den grönaste elbilen i världen kommer att vara en BMW. Vi utvecklar framtidens battericell: den kommer att vara kraftfull, säker, kostnadseffektiv och återvinningsbar. Allt detta kommer att skapas i en europeisk värdekedja, säger Frank Weber, styrelseledamot i BMW AG, utveckling.