Trelleborgs hamn utökar fordonsparken

2 400 lastbilar varje dygn ställer stora krav på hamnlogistiken i Trelleborgs hamn. Foto: Trelleborgs hamn

Trelleborgs Hamn är idag Skandinaviens största RoRo-hamn och en intermodal hub i trafiken till och från Europa. Härifrån utgår förbindelser till Rostock, Travemünde, Swinoujscie samt Klaipeda. Hamnens åtta RoRo-lägen med olika rampsystem och spåranslutningar ger förutsättningar för en effektiv och rationell hantering. En stor del av Sveriges totala export/import passerar Trelleborgs Hamn.

– Vi har ett genomsnittligt flöde av hela 2 400 lastbilar varje dygn, 365 dagar om året, säger Ulf Sonesson, Landlordchef på Trelleborgs Hamn AB. Det ställer naturligtvis väldigt stora krav på att vi har en anpassad maskinpark med terminaltraktorer som kan hantera godsflödet på bästa sätt. Som lite extra krydda på moset flyttas nu hamnen söderut och vi förlänger Sverige med 545 meter, säger Ulf.

Under tiden entreprenaderna pågår måste dock verksamheten flyta på som vanligt utan störningar och förseningar. Liggtiden för fartygen blir allt kortare och kraven på en felfri hamnlogistik ökar. Kan vi inte lossa och lasta fartygen tillräckligt snabbt kostar det rederierna massor med pengar. Då är det av oerhörd vikt att vi har både personal och en fordonsflotta som kan leverera utan störningar, avslutar Ulf.

– Vi har en egen serviceverkstad som sköter underhållet på alla våra fordon och maskiner, säger Jonas Pedersen, produktionschef på Trelleborgs Hamn. Tar vi terminaltraktorerna som exempel genomgår de en regelbunden förebyggande service var 500:e gångtimme, vilket innebär i genomsnitt cirka 6 gånger per år. Ett måste för att maskinerna skall kunna prestera kontinuerligt varje dag året runt och undvika onödigt produktionsbortfall. Vi har dessutom tillgång till N.C. Nielsens egen specialist som är hos oss flera dagar i veckan. De problem vi inte kan lösa med hjälp av honom är inga problem, ler Jonas.