Tallink Grupp utser ny vd för Tallink Silja

Ats Joorits utses till ny vd för Tallink Silja. Foto: Tallink Grupp

Tallink Grupp har meddelat att man utsett Ats Joorits till ny vd för rederiets svenska dotterbolag Tallink Silja, då bolagets nuvarande vd Marcus Risberg lämnar företaget för att tillträda en ny befattning som vd för Destination Gotland.

Ats Joorits har arbetat inom Tallink Grupp och Tallink Silja sedan 2006 och innehar för närvarande positionen som ansvarig för koncernens kvalitetsledning, baserad i Sverige. Innan dess har han arbetat som vice vd och försäljnings- och marknadschef samt produktchef i Tallink Silja. Innan han kom till Tallink arbetade Joorits vid Holland America Line år 2005–2006 och i olika mediaroller mellan 1991-2004 i Sverige och USA. Joorits har en magisterexamen i turistadministration från George Washington University, USA.

I en kommentar till den nya utnämningen säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp:

– Det är naturligtvis tråkigt att Marcus Risberg lämnar Tallink Grupp efter många års utmärkt utfört arbete, men vi gläds å hans vägnar över att han får börja en ny roll i en spännande organisation där han kan fortsätta hjälpa till att utveckla och stödja den svenska turistindustrin. Vi önskar honom all lycka och tackar honom för hans engagemang och bidrag till Tallink under många år, och alldeles särskilt under det senaste, extremt utmanande året.

– För att säkerställa kontinuiteten i verksamheten och för att driva igenom de många spännande planer vi har för vårt svenska dotterbolag är jag glad att Ats Joorits har gått med på att axla rollen som vd för Tallink Silja. Med sin betydande kunskap om bolaget efter 15 år i olika roller kommer han att göra ett utmärkt jobb. I tider som dessa känns det särskilt betryggande att kunna rekrytera från de egna leden, för att säkerställa kontinuitet och kunskap om såväl bolaget som kulturen. Att Ats Joorits dessutom redan är baserad i Sverige, kan den svenska kulturen och har färdigt upparbetade kontakter känns särskilt viktigt under den här utmanande tiden när vi börjar bygga upp vår verksamhet efter coronakrisen och behöver jobba hårt för att säkra företagets framtid.