En 24 meter lång dubbelledbuss från Transdev går till historien

Den spårvagnsliknande busstypen sattes i trafik år 2006. Foto: Transdev

I samband med att Transdev förnyade bussflottan i Göteborg den 13 december, försvann de 24 meter långa Volvobussarna ur trafiken på linje 16 och ersattes av nya Mercedes Benz CapaCity. De 24 meter långa bussarna som var Sveriges längsta skrev historia när de sattes i trafik i Göteborg i början på 2000-talet. Nu är det dags för en av dem att skänkas till Spårvägssällskapet för att bevaras till eftervärlden.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda resenärerna i Göteborg ny teknik och samtidigt bevara kollektivtrafikens historia genom att skänka en av våra 24 meter långa bussar till Spårvägssällskapet i Göteborg. Med detta hoppas vi lyfta kollektivtrafikens ständiga utveckling och samtidigt stödja en lokal ideell förening som gör mycket för stadens arv, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev Sverige.

Den 24 meter lång dubbelledbuss som nu ska skänkas till Spårvägssällskapet är av typen Volvo 7500 Bi-articulated och har plats för 165 passagerare. Den spårvagnsliknande busstypen sattes i trafik år 2006 på stombusslinje 16 för att öka kapaciteten på linjen och minska trängsel.

– Dessa bussar är karakteristiska för Göteborg och var en stor nyhet när de kom under 2000-talet. De var Sveriges längsta bussar och lanserades på sin tid under devisen ”Tänk spårvagn – kör buss”. Vi tackar Transdev för gåvan och ser fram emot att kunna visa den på Spårvägsmuseet, säger Dan Aronsson, ordförande för Spårvägssällskapet Ringlinien.