Mer produkt mindre luft i förpackningen

Genom att anpassa lådorna efter produkten minskar miljöavtrycken. Foto: Eleven

Black Friday är en av årets största shoppingdagar och framför allt inom e-handeln. Stora mängder av paket skickas dagarna runt Black Friday, men många av paketen är inte anpassade efter storleken på produkten och i många fall så är det mer luft än produkt i lådorna. Det tar onödigt stor plats under transporten till kunden och leder till onödigt många lastbilar på vägarna.

Därför lanserade Nordicfeel och Eleven hållbarhetskonceptet ​No Air e-commerce i höstas. Något som är extra aktuellt nu under Black Friday, vilket gör att man nu lanserar No Air Black Friday.

— Under Black Friday och Black Week så skickas det otroligt stora volymer paket så här kan vi verkligen göra skillnad med vår No Air Black Friday, säger Marcus Johansson.

No Air Black Friday innebär at så många paket som möjligt anpassas efter storleken på produkten och att ingen onödig luft skickas. För att minska på luften har man tagit fram sju olika storlekar på paketen och även vadderade kuvert för de minsta produkterna.

— All personal på lagret är utbildade i konceptet No Air e-commerce. Att packa så lite luft som möjligt är något alla våra medarbetare tänker på när de packar lådorna. Det är extra viktigt nu under Black Friday när vi har mycket extrapersonal inne. På så sätt kan vi göra stor skillnad, säger Zanna Samuelsson, logistikchef på Nordicfeel och Eleven.

Genom att anpassa lådorna bättre efter produkten så får fler paket plats i lastbilarna än om man skulle ha några få kartongstorlekar som rymmer alla produkter. Det innebär att det blir färre lastbilar på vägarna. Dessutom så kan fler paket levereras direkt i kundens brevlåda och det även blir färre transporter till utlämningsställen.