Många frågor kring Brexit i Göteborgs hamn

I Göteborgs hamns roroterminal är Brexitfrågan som mest aktuell. Terminalen har daglig UK-trafik med bl.a. råmaterial och komponenter till svensk industri, konsumtionsvaror och livsmedel. Till UK skeppas bl.a. stora mängder stål och papper. Foto: Göteborgs hamn

Enligt nuvarande tidtabell lämnar Storbritannien EU den 31 oktober. Vad innebär utträdet för den som skeppar gods mellan Sverige till Storbritannien via Göteborgs hamn? Och hur påverkas de som hanterar annat gods i hamnen?

Turerna har varit många och långa, men datumet för Storbritanniens utträde ur EU närmar sig obönhörligen. I och med utträdet blir Storbritannien ett tredjeland i förhållande till EU-länder som Sverige, och därmed kommer EU att tillämpa tredjelandsregler mot Storbritannien i fråga om bland annat tulltariffer, tullkontroller och kontroller av att EU:s regler för varors beskaffenhet är uppfyllda.

– Den som exporterar måste se till att ha sitt gods tullklart innan det når Göteborgs hamn och våra terminaler. Det är det budskap vi skickar till marknaden. Har man inte ordning på dessa bitar kommer man inte in i hamnen. Samma princip gäller för importflöden från Storbritannien – är godset inte tullklart innan skeppning till Sverige riskerar det att fastna i våra terminaler, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn.

Att Brexit så småningom blir ett faktum kommer givetvis inte som en överraskning för någon – allra minst för de som transporterar gods till och från Storbritannien. Men Elvir Dzanic har förståelse för att det ändå kan vara svårt för en del aktörer att vidta rätt åtgärder i tid.

– Min uppfattning är att de större aktörerna är väl förberedda. Utmaningen ligger främst hos de mindre aktörer som inte har den administrativa kapacitet som de större varuägarna och speditörerna har. Men med det sagt så står jag ändå fast vid det jag sade tidigare – kom inte till Göteborgs hamn utan att ha förberett dina tullhandlingar.

Men det är inte bara de som bedriver handel med Storbritannien som oroar sig för Brexit. Även andra aktörer i hamnen undrar förstås hur eventuella kösituationer i portarna kommer att påverka den som använder hamnen i andra ärenden än för handel med just Storbritannien.

– Vi tror inte att kösituationer kommer att uppstå i portarna till terminalerna. Blir det problem så kommer de att uppstå tidigare i systemet, som i hamnens huvudentré, ”Port Entry” där vi måste vara förberedda. Skulle det behövas så har vi identifierat ett antal ytor i hamnens närhet dit man eventuellt kan behöva hänvisas tillfälligt i väntan på klarering, säger Elvir Dzanic.