Personbilsregistreringarna ökade med 19,5 procent i augusti

Volkswagen Caddy. Foto: Voilkswagen
Volkswagen Caddy. Foto: Voilkswagen

Uppgången på bilmarknaden fortsatte som väntat även i augusti. Personbilsregistreringarna ökade med 19,5 procent och lätta lastbilar ökade med hela 232 procent jämfört med augusti förra året. Årets augusti är den näst bästa augustimånaden någonsin för personbilar och den bästa augusti någonsin för lätta lastbilar. Att uppgången blev så pass stor förklaras av att det var låga registreringar i augusti förra året, framför allt för lätta lastbilar, vilket var en följdeffekt av mycket höga registreringar innan det nya fordonsskattesystemet Bons-malus trädde ikraft vid halvårsskiftet. Oro för hur beskattningen kan komma att ändras vid årsskiftet har också påverkat.

Fordonsindustrin är positiv till att införa WLTP i Bonus-malussystemet. Däremot uppmanar vi regeringen att inte införa den nya mätmetoden för bilars koldioxidutsläpp, WLTP, i Bonus-malussystemet redan från årsskiftet, utan avvakta till den större genomgång av systemet som aviserats till år 2021. WLTP-värdena för koldioxidutsläppen ligger ca 20-25 procent högre för personbilar och ca 30 procent högre för lätta lastbilar jämfört med värdena enligt den mätmetod, NEDC, som används i Bonus-malussystemet idag.

– I verkligheten har dock en bil samma koldioxidutsläpp både före och efter ett införande av WLTP-värden i Bonus-malussystemet. Skulle WLTP införas utan några justeringar innebär det återigen en mycket kraftig höjning av fordonsskatten. Så sent som förra halvårsskiftet skedde en större höjning av fordonsskatten. En kraftig fordonsskattehöjning slår hårt mot personbilar, men framför allt mot lätta lastbilar, som ofta används av olika typer av hantverkare, och det vore olyckligt i ett läge när vi ser en avmattning av konjunkturen. Fordonsbranschen och konsumenterna behöver långsiktiga, transparenta och logiska styrmedel, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden..