I månadsskiftet augusti/september introducerade NCC Roads en ny teknik i Kärraverket. Numera värms det stenmaterial som utgör råvaran till asfalt upp med träpulver i stället för eldningsolja. Det innebär att utsläppet av koldioxid vid tillverkningen minskar med 19 kilo per ton asfalt, från 22 kilo till endast tre.
Göteborgs Hamn köper hälften av sin asfalt från NCC Roads. I år beräknas det minskade koldioxidutsläppet till 380 ton för att 2014 landa på 760 ton.
– Det känns väldigt roligt, säger Jan Andersson, vice president Infrastructure på Göteborgs Hamn.
– Hållbarhet är ett av våra kärnvärden, men för oss på anläggningssidan kan det vara svårt att hitta teknik som skonar miljön. Därför känns det extra roligt att kunna köpa in miljövänlig asfalt från NCC Roads.
Han förtydligar:
– Vi sätter förstås alltid kvaliteten i första rummet. Det finns grön asfalt som vi inte skulle köpa, eftersom den inte är lämplig för den högkvalitativa asfalten med tillsatser för att optimera bärighet vid de stora laster som vi har i hamnen. Göteborgs Hamn har varit drivande för att höja kraven i branschen och i dag håller vår asfalt en kvalitet som tidigare ansågs vara ouppnåelig. Den är dyrare men håller mycket längre, så det innebär en besparing i långa loppet.
Avdelningen Infrastructure vid Göteborgs Hamn fyller en viktig uppgift för verksamheten i hamnen. Varje år läggs stora resurser på byggnation och underhåll.
I höst pågår till exempel en stor upprustning av Nordatlanten, den tillfartsväg som går omedelbart norr om containterterminalen och roroterminalen. Trasig beläggning tas bort och två till tre lager med ny asfalt läggs på. I containerterminalen fortsätter Göteborgs Hamn och operatören APM Terminals Gothenburg uppgraderingen av uppställningsytorna.
– Vi gräver bort gammal asfalt och förstärker med tre till fyra nya lager, säger Jan Andersson. Detta handlar om ett flerårigt underhållsprogram i hjärtat av terminalen. Arbetet beräknas vara klart år 2016.