Miljardinvesteringar i Gävle hamn

Den 8 juni 2012 blev MT Nordic Inge, som hade etanol i lasten, det första fartyget som anlöpte den nya oljepiren. Foto: Gävle Hamn
Den 8 juni 2012 blev MT Nordic Inge, som hade etanol i lasten, det första fartyget som anlöpte den nya oljepiren. Foto: Gävle Hamn

För att kunna ta emot allt fler och större fartyg fortsätter Gävle hamn, som är Sveriges tredje största containerhamn och Ostkustens logistiknav, att expandera. När alla pågående projekt är färdiga kommer den totala investeringen, sedan 2009, att uppgå till två miljarder kronor.

 Med sitt strategiska läge är Gävle hamn en viktig logistikknutpunkt för regionen och industrierna i södra Norrland, Mälardalen och Dalarna. Endast Göteborg och Helsingborg tar emot och lastar fler containrar.

– Trafiken och volymerna ökar och kommer att öka ännu mer i framtiden.  Fartygen blir allt större och det krävs stora resurser för att kunna ta emot dem. Fartygskraven gör att Sveriges hamnar kommer att bli större men färre. Gävle hamn, som är Sveriges sjunde största hamn, genomför stora investeringar för att växa, säger Jonas Rahm, teknisk chef i Gävle hamn.

 

Gävle är en av Sveriges största oljehamnar med stor lagringskapacitet, och varje vecka går bland annat tolv tåg till Arlanda med miljontals liter flygbränsle. För att kunna ta emot större fartyg på 100 000 ton har hamnen byggt en ny oljepir som stod klar sommaren 2012.

– Den nya kajen som är 300 meter lång, ökar våra möjligheter och har ett mycket bättre brandskydd än den gamla. Oljan, som levereras till industrier och andra företag, utgör en stor del av våra intäkter och med den nya piren beräknas volymen öka ännu mer framöver.

 

För liten inseglingsränna

Trots att den nya oljepiren är färdigbyggd har hamnen ännu inte kunnat utnyttja dess fördelar eftersom inseglingsrännan är för liten för stora fartyg. Säkerhetsrestriktioner gör att även mindre fartyg får vänta utanför hamnen vid mörker eller dåligt väder.
– Det kan uppstå långa väntetider vilket rederierna förlorar pengar på. På vintern är det ljust sex timmar om dagen och med tre fartyg som ska in och tre som ska ut kan det bli svårt att hinna med alla. Arbetet med att bredda och fördjupa rännan pågår för fullt, förklarar Jonas Rahm.

 

Redan år 2000 fördes diskussioner om att muddra hamnen och efter långa förhandlingar var tanken att arbetet skulle inledas våren 2012, men tidsplanen försenades ytterligare och först i höstas påbörjades arbetet.
– Översta delen av botten, 700 000 ton, är förorenad med tungmetaller, och kostnaden att ta hand om detta är stor. När vi har tagit upp massorna ska vi blanda dem med 30 000 ton aska vilket gör att föroreningarna inte kan läcka ut. Blandningen kan dessutom användas som byggnadsmaterial för att bygga ut hamnen. Det är ett jättespännande projekt som beräknas spara oss 800 miljoner kronor.

 

Nytt bulkmagasin

Med ökade volymer har hamnen fått brist på magasin. För att lösa problemet färdigställdes ett 12 000 kvadratmeter stort magasin i juli i år för 39 miljoner kronor.
– Magasinet kommer att rymma bulkgods som pellets. Vi bygger även ut ett magasin för koncentrerad malm som transporteras hit från Bolidens gruva i Garpenberg.

 Företaget Skangass arbetar dessutom med att lämna in en tillståndsansökan för att bygga en anläggning i Gävle hamn för mottagning och distribution av kondenserad naturgas, LNG.
– Flytande naturgas används som bränsle vid transporter och råvara inom industrin, och anläggningen kommer att förse lokala kunder med LNG. Oljevolymerna kommer att sjunka, men ersättas av LNG som är mer miljövänligt. Lagringsvolymen kommer att ligga på cirka 30 000 kubikmeter, berättar Jonas Rahm.

 

Fakta

* Varje år angör cirka 120 tankfartyg Gävle hamn. Totalt angör cirka 1 000 fartyg.
* Varje tåg till Arlanda består av 17 vagnar och fraktar 1,4 miljoner liter bränsle.

* Inseglingsrännan breddas nu till 126 meter och djupet blir 13,5 meter. Är vintern mild blir arbetet färdigt vintern 2013. Annars dröjer det till våren 2014.
* Sammanlagt finns nu 100 000 kvadratmeter magasinyta i hamnen.
* LNG-anläggningen kommer ha en årlig genomströmning av maximalt 500 000 ton.