Stena Polaris närmar sig sitt mål – hamnen Yosu i Sydkorea. Resan startade den 17 september i ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas vara avslutad om ca en vecka. Färden har delvis gått i konvoj med rysk atomisbrytare via den kärva Nordostpassagen. Totalt beräknas resan till 8.400 sjömil.
Genomfart via Nordostpassagen erbjuder nya möjligheter för det starkt expansiva norra Asien att snabba upp godsvägarna.
- Frakten med Stena Polaris är ett första projekt där vi överför teknologi och kunskap om operation i isbelagda vatten till Hyundai Glovis. Samtidigt är det början på ett viktigt samarbete. Stena har en målsättning att expandera i Asien tillsammans med goda samarbetspartners, säger Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Shipping, Drilling and Ferries.
Sverige har historiskt en god relation med Sydkorea ända sedan Koreakriget under femtiotalet. I dagsläget finns 80 – 90 svenska företag etablerade i Sydkorea och Sverige ses som en förebild med många framgångsrika företag. Sydkorea är en fartygs- och sjöfartsnation och har ett naturligt intresse för arktiska frågor. Sedan maj i år är landet observatörer i det arktiska rådet. Sverige har varit ordförandeland 2011 – 2013.
Med ökad trafik i Arktis följer höjda krav på säkerhet. IMO (International Maritime Organisation) arbetar med att ta fram en s k Polarkod, som ska fastställa grundförutsättningar och krav för transport genom Arktis. Idag finns endast riktlinjer.
- Vi ser självklart positivt på tydligare krav för att på det sättet säkerställa en säkrare sjöfart i området. Från Stenas sida har vi alltid legat i framkant av utvecklingen inom säkerhet och så även i detta fall då vi redan idag är väl utrustade och opererar på en nivå som ligger över gällande riktlinjer. Trots det eftersträvar vi på eget initiativ fortsatt egen utveckling med ytterligare förbättringar baserade på egna erfarenheter och samarbeten med andra, kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
Valet att gå till Sydkorea via Nordostpassagen jämfört med vägen via Suezkanalen, Indien och Malaccasundet, innebär en tidsmässig besparing på mellan 10 – 13 dagar. Bränslebesparingen för ett medelstort tankfartyg som Stena Polaris motsvarar ca 400 ton. Omvandlat i pengar blir det cirka 2 miljoner kronor och den kortare restiden innebär även miljömässiga besparingar.
Om P-MAX-fartygen:
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.