Danmark följer Sverige om klimatsmarta farligt godstransporter

Sveriges Åkeriföretag välkomnar att också Danmark ansluter sig till FNs multilaterala avtal M262 och M263, och därmed följer svensk åkerinärings klimatsmarta transporter av farligt gods med effektiva modulfordon , både fordon med dolly, men också de som har link eller påhängsvagn med kärra.

Mängden farligt gods begränsas till 40 ton. MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, har den 2 maj 2013 tagit fram förslag till multilaterala avtalen M 262 och M 263 för modulfordon för transport av styckegods respektive i bulk och i tank som i juni 2013 signerades av Spanien. Sverige och Spanien blir först att tillämpa avtalen M263 och M263 som gäller till den 3 maj 2018. I september anslöt sig Danmark till dessa överenskommelser, M262 och M263.

Avsändaren måste skriva in följande text i transporthandlingarna ”Transport i enlighet med villkoren i det multilaterala avtalet M262 respektive 263” enligt vad som är tillämpligt. Avsändaren måste alltså godkänna att modulfordon får användas för sina produkter.