Klädkedjan MQ fortsätter att satsa på e-handel. Anledningen är att kunderna handlar allt mer med sina smartphones. Därför tar MQ tillsammans med Tradedoubler nu fram ett affiliateprogram. Syftet är att öka försäljningen genom en starkare närvaro i prestationsbaserade marknadsföringskanaler såsom prisjämförelseappar och rabattkodssajter.
- Vi ser en ständig ökning av konsumenter som använder sina mobiler eller surfplattor för att göra research inför köp. För att stärka e-handeln ytterligare behöver vi synas mer där våra kunder finns och det gör vi nu med hjälp av den branschexpertis som Tradedoubler erbjuder inom mode och detaljhandel, säger Mikael Stålnacke, e-handelsansvarig på MQ.
Idag är ofta mobilen en första anhalt för sökning online. En studie från Tradedoubler visar att 63 procent surfar på sina mobiler under restaurangbesök, 59 procent när de är ute och shoppar och 57 procent när de sitter hemma framför TV:n. I Sverige har 51 procent av de uppkopplade konsumenterna minst en prestationsbaserad marknadsföringsapp i mobilen.