Rekordmånga lastbilstyper från Volvo

Volvos senaste lastbilsfamilj samlad. Foto: Volvo Lastvagnar
Volvos senaste lastbilsfamilj samlad. Foto: Volvo Lastvagnar

Volvo Lastvagnar har introducerat fem nya lastbilsmodeller sedan september 2012. Det började i fjol med premiären för nya Volvo FH, som följdes av årets lanseringar av Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE och Volvo FL.

 - Detta har varit en av de mest intensiva och spännande perioderna i Volvo Lastvagnars historia. Nu har vi det mest moderna och högteknologiska modellprogrammet någonsin. Det ger oss unika möjligheter att hjälpa kunder i alla segment att förbättra sin produktivitet och lönsamhet, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar.


De synliga likheterna mellan den mest kraftfulla modellen, Volvo FH16, och dess mindre syskon är större än någonsin.

.Alla hyttmiljöer har förnyats eller uppgraderats med fokus på att skapa en effektiv, ergonomisk, bekväm och säker arbetsplats.

- Vi har alltid förarens arbetssituation i fokus när vi utvecklar våra nya lastbilar. Den banbrytande innovationen Volvo Dynamic Steering är ett lysande exempel på hur vi gör lastbilen lätt att manövrera utan ansträngning. Vi är också först i världen med individuell framhjulsupphängning på tunga lastbilar, en teknik som ger både ökad komfort och stabilitet, säger Claes Nilsson.

 

Volvo Lastvagnar har också introducerat ny, innovativ teknik och nya tjänster som hjälper till att minska kundens transportkostnader. Möjligheten att använda telematik för att övervaka ett antal komponenter på distans innebär till exempel att Volvo FH, FM, FE och FL nu kan levereras med förbättrade Guldkontrakt för service som ger maximal tillgänglighet för lastbilarna.

 

I-See är en av de främsta funktionerna för att spara bränsle. Tekniken kan jämföras med en autopilot som tar hand om växling, acceleration och motorbromsning vid körning i backar för att göra körningen så bränsleeffektiv som möjligt. Första gången en lastbil med senaste versionen av I-See kör en backig vägsträcka skickas information om den lokala topografin trådlöst till Volvo Lastvagnars centrala server. När sedan en annan lastbil med I-See kör samma sträcka får systemet automatiskt den uppladdade informationen från servern. Detta innebär att växlingar, acceleration och bromsning kan anpassas för optimal bränsleeffektivitet även första gången lastbilen kör den aktuella sträckan. Vid en fjärrtransport kan I-See spara så mycket som fem procent bränsle.

- Alla våra modeller har samma förmåga att ge föraren en lastbil med förstklassiga köregenskaper på samma gång som transportören kan dra fördel av maximal tillgänglighet och minimerade bränslekostnader, sammanfattar Claes Nilsson.