Näringsdepartementets promemoria föreslår att en kvotplikt ska införas som innebär att bränslebolagen blir skyldiga att öka andelen biobränsle som blandas in i bensin och diesel. Sveriges Åkeriföretag förordar att all inblandning av biodrivmedel koncentreras till diesel som också i bristsituationer bör prioriteras till tunga fordon.
– Låginblandning av de begränsade resurserna av biobränslen bör reserveras för diesel där efterfrågan kraftigt ökar och inte spä ut bensin som det finns överskott av. Det säger Mikael Nilsson, tf verkställande direktör i Sveriges Åkeriföretag angående organisationens remissvar på en promemoria från Näringsdepartementet med förslag om ökade krav på mer inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel.
Näringsdepartementets promemoria föreslår att en kvotplikt ska införas som innebär att bränslebolagen blir skyldiga att öka andelen biobränsle som blandas in i bensin och diesel.
Sedan lång tid råder ett underskott av diesel och överskott av bensin inom europeisk raffinaderiverksamhet. För svenskt vidkommande har obalansen varit mindre påtaglig då personbilsparken, till skillnad mot den europeiska, haft en övervikt av bensinbilar. I dag är dock trenden i nybilsförsäljningen en stigande andel dieselbilar vilket innebär en ökad press mot raffinaderiindustrin. Situationen förvärras sedan när hårdare regler för sjöfartens utsläpp av svavel träder i kraft år 2015. Stora delar av sjöfarten i svenska vatten tvingas då använda diesel istället för tjockolja. Situationen förvärras än mer av stöd till bränslet E85 som spär på överskottet av bensin.
Sveriges Åkeriföretag förordar att all inblandning av biodrivmedel koncentreras till diesel som också i bristsituationer bör prioriteras till tunga fordon.
Sveriges Åkeriföretag föreslår också att den andel biodrivmedel, som ska blandas in, fastställs i samråd med fordons- och bränsleleverantörer så att fordonsindustrins garantiutfästelser kan garanteras mot fordonsägare och att bränslet är driftsäkert och fungerar i fordon utan problem.
I dag blandas cirka 5 respektive 4 procent biodrivmedel in i bensin och diesel. Enligt departementets förslag ska andelen i dieselbränsle vara minst 9,5 volymprocent varav minst 3,5 volymprocent ska uppfyllas med särskilt anvisade biodrivmedel. Andelen biodrivmedel i bensin ska uppgå till minst 4,8 volymprocent och ska öka till minst 7 volymprocent av den kvotpliktiga volymen bensin senast den 1 maj 2015.